Článek
Minulá generace Kia Optima byla trochu zvláštní. Neměla nic vyloženě špatného, ale prostě jí tu a tam něco chybělo. Nějaká ta jiskra, která by zažehla v lidech chuť se s ní svézt. Nová generace naopak tuhle jiskru má. Naše auto v temné metalíze budilo pozornost. Lidé se otáčeli. Stříbrná linie na střeše pokračující až do zadních sloupků vyloženě přitahovala oči.
O kousíček delší
Proti minulé generaci je auto o jediný centimetr delší a také o jediný centimetr širší. Takže změna žádná velká. Ale i přesto je to auto opravdu velké – na délku má 4855 mm, se superbem se tak může směle měřit. V Česku je důležitá i hodnota zavazadelníku. Ani tady se optima nijak extra neztrácí – 510 l.
Interiér je prostorný. Úžasně prostorný. Na zadních sedadlech je místa dost i pro 190 cm vysokého muže, který sedí za stejně velkým řidičem. Před koleny má pak místo ještě na celou šířku dlaně a hlava se sice dotýká stropu, ale jen velmi lehce.
Navíc je tu ohromná šířka vozu v loktech. A tak jsme vzali do ruky metr a přeměřili si to. V nejširším místě vzadu je to 1532 mm, což je víc, než má Škoda Superb. V nejužším místě jsou na tom stejně – 1353 mm.
Vše v jednom
Náš vůz byl v nejvyšší testované výbavě Premium a ještě s pár dalšími doplňky a pakety. To se promítlo do ceny, ale také do komfortu. Auto bylo vybaveno prakticky vším, na co pomyslíte. Byl tu adaptivní tempomat, vyhřívaná i odvětrávaná sedadla, vyhřívaný volant, osmipalcový displej audiosystému, možnost změny režimu jízdy vozu… Nic nechybělo.
Design auta se nám líbí. Stejně tak i design přístrojové desky. Opět musíme srovnat s minulou generací, která měla neustále nějaké kudrlinky a oblinky. Tady se na to už nehraje. Rovné linie, jednoduchost, střídmost. To je přesně ten recept na to, jak vypadat luxusně.
Jediný motor
Proti konkurenci má Kia Optima zásadní nevýhodu v jediné možné motorizaci. Jde o vznětovou sedmnáctistovku s výkonem 104 kW. Točivý moment je 340 Nm a vrcholí v 1750 ot./min. Tyhle hodnoty tedy vypadají velmi solidně a směle se můžou srovnávat s dvoulitrem TDI od srovnávaného superbu. My měli navíc auto spojené s automatickou převodovkou, která řadí plynule, hladce ale…
Problém je trochu v tom, že motoru se nějak moc nechce. Ať je navolený režim ekologický, normální nebo sportovní, při předjíždění je tu silná prodleva a auto hodně řve, málo jede. Na plynulou jízdu bez nějakých velkých akcelerací je to dokonalý společník. Optima je dokonale odtlumená a uvnitř není slyšet ani motor, ani podvozek. Ostatně ten zaslouží nejvyšší ocenění, protože takhle dobře naladěné pružení a vedení kol k velkým diskům, jsme už dlouho neměli. Je ovšem pravda, že při prudké deceleraci se auto začíná nepříjemně vlnit.
Spotřeba auta není nijak extrémní. Začínali jsme na osmi litrech. Jenže to byla jen Praha. Pak spadla na 6,8 l na 100 km. Postupně s třetinovým podílem dálnice/město/mimo město jsme se dostali na hodnotu 6,4 l na 100 km.
Alternativa
Kia Optima je zajímavou alternativou k zavedeným sedanům jako manažerské auto. Vypadá dobře, jede dobře a stojí přibližně stejně. Základní cena je 684 980 Kč, naše auto se vešlo do miliónu. Ale opakujeme, že bylo úplně nabité výbavou.
Podle nás má dvě nevýhody a obě se týkají motoru. K takovému autu prostě očekáváme trochu silnější agregát. A ten jediný, který je v nabídce, tam nechat a dát ho nějakému střednímu managementu. Ale ředitel se sedmnáctistovkou...
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
---|---|
Motor: | 1685 ccm, vznětový čtyřválec |
Max. výkon: | 104 kW při 4000 ot./min. |
Max. točivý moment: | 340 Nm při 1750 ot./min. |
0–100 km/h: | 11 s |
Nejvyšší rychlost: | 203 km/h |
Průměrná spotřeba: | 4,4 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 1530 kg |
Poháněná náprava: | přední |
Cena základní verze: | 684 980 Kč |
Cena s testovanou motorizací: | 739 980 Kč (aut.) |