Článek
Nebyl by to americký závodník Ken Block, kdyby pro svou práci neměl opravdu speciální auto. A protože letošní závod do vrchu Pikes Peak v americkém Coloradu je opravdu speciální sám o sobě – koná se posté – je zajímavý stroj o to víc žádoucí.
Přivítejte tedy Hoonipigasus – vůz s šíleným jménem, ještě šílenějším výkonem 1418 koní a vzhledem, který nápadně připomíná něco z historie jisté německé automobilky. Ostatně, jméno se skládá ze slov „Hoonigan“, „pig“, tedy „prase“, a „Pegasus“, tedy bájný okřídlený kůň. A ta prostřední část fanouškům Porsche leccos připomene.
Jednak, karoserie Hoonipigasa byla dřív Porsche 912 (tehdejší označení pro levnější základní verzi 911 se čtyřválcovým motorem) z roku 1966, není to replika nebo laminátová stavba. Samozřejmě, pro závod doznala neskutečných úprav a zbyla z ní v podstatě jen vnější slupka, a to ještě jen zčásti – proto hovořit o „upraveném porsche“ by nebylo dostačující.
A za druhé, a to možná spíš, růžový lak je odkazem na závodní Porsche 917/20 „Pink Pig“, tedy „Růžové prase“. To automobilka postavila spolu s firmou SERA pro sezonu 1971 tak, aby vůz kombinoval výhody krátké i dlouhé karoserie ostatních 917. V tehdejším ročníku čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans excelovala v kvalifikaci, ale závod nedokončila kvůli nehodě.
Zpět ale k Hoonipigasu. Pracovala na něm firma BBi Autosport a dodala jednu z největších technických zajímavostí – odpružení s nastavitelnou světlou výškou, kterou ale řidič nenastavuje z kabiny, nýbrž je systém automatický a nastavuje se podle GPS dle telemetrických dat pořízených při minulém ročníku.
Úprav je samozřejmě mnohem víc. Všechna čtyři kola pohání čtyřlitrový plochý šestiválec, který díky dvěma turbodmychadlům dává již zmíněný výkon 1418 koní. Při hmotnosti 1000 kg je to opravdu obří porce výkonu, vůz pojede ve vrcholové otevřené třídě Pikes Peak Open.
„Hoonipigasus je splněným snem z pohledu staveb aut. Už nemůže být šílenější z pohledu techniky, síly, aerodynamiky nebo vzhledu. (...) Postavili jsme nejnestoudnější 911 na světě,“ říká Betim Berisha, zakladatel BBi Autosport.