Článek
V roce 2016 vzniklo konsorcium CMC, skupina výrobců motocyklů včetně BMW, Ducati, Hondy, KTM, Suzuki, Triumphu a Yamahy, za účelem kolektivní analýzy a řešení prevalence nehod mezi motocykly a automobily na veřejných komunikacích.
Jeden z prvních plodů je k vidění v Itálii. Značka Ducati předvedla systém propojení motocyklů a automobilů, na kterém pracovala s dalším výrobcem automobilů z koncernu Volkswagen, Lamborghini.
Pokročilé asistenční systémy pro řidiče se postupem času staly v automobilech stále rozšířenější, ale nalezení nejlepšího způsobu, jak takové systémy integrovat i s motocykly, je hádankou, kterou chtějí Ducati a celé konsorcium vyřešit.
Aby se zabránilo srážkám, jsou klíčové rychlé reakční časy. Ve videu Ducati Multistrada a Lamborghini Urus demonstrují komunikační systém zahrnující tři klíčové funkce: asistenta pohybu v křižovatce, asistenta odbočování doleva a varování před předjetím.
Aby bylo možné demonstrovat asistent pohybu v křižovatce, scénář zahrnoval přiblížení motocyklu ke křižovatce, kde výhled z jiných perspektiv nebyl ideální. Normálně, pokud je motocykl zakryt překážkami včetně stromů, jiných vozidel či například budov, ostatní vozidla jej prostě nemusí vidět.
S funkcí elektronické pomoci, jako je asistent pohybu na křižovatce na kole i v autě, se však na palubní desce vozu zobrazí upozornění, že křižovatka není volná. Pokud řidič varování uvidí, teoreticky pojede do křižovatky opatrněji – nebo možná dokonce počká, až motocykl bezpečně projede.
Podobně funguje asistent odbočení doleva. Funkce asistenta zde spočívá v tom, že propojené elektronické varovné systémy na autě a motocyklu umožňují autu informovat motorku, že odbočuje doleva. Jezdec by pak měl být schopen včas zareagovat, aby umožnil řidiči dokončit zatáčku a (opět teoreticky) nikoho neohrozil.
A konečně, varování před předjížděním je scénář zahrnující několik vozidel, která spolu komunikují prostřednictvím svých pokročilých elektronických komunikačních systémů řidiče a jezdce. Scénář v tomto případě zahrnuje řadu aut, které zastaví, nebo alespoň výrazně zpomalí, vůz vpředu, který chce odbočit vlevo. Pokud auta a motocykly komunikují, všechna následující vozidla mohou být varována, aby neprojížděla, i když nevidí auto vpředu, které čeká na odbočení doleva.
Systém je zatím ve fázi testování, ambicí výrobců je však uvést jej do provozu co nejdříve.