Hlavní obsah

Každé páté auto do zásuvky. Podíl elektromobilů a dobíjecích hybridů v EU prudce roste

Téměř každé páté auto, které se ve třetím čtvrtletí prodalo v zemích Evropské unie, byl elektromobil. A to buď vůz na baterii, anebo takzvaný plug-in hybrid s možností dobíjení ze sítě. Dál klesal podíl aut se spalovacím motorem. Ve své zprávě to uvedlo Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA). V České republice je zájem spíše o plug-in hybridy.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Ilustrační foto

Článek

Tržní podíl elektromobilů na baterii se zvýšil na 9,8 procenta, zatímco podíl plug-in hybridů vystoupil na 9,1 procenta. Dohromady tak mají 18,9 procenta trhu a v obou případech je to z meziročního pohledu nárůst tržního podílu skoro na dvojnásobek, uvedla ACEA. Ta zastupuje největší evropské výrobce osobních, užitkových i nákladních aut a autobusů.

Prodej aut na baterii vzrostl o 56,7 procenta na 212 582 vozů, prodej plug-in hybridů se pak zvýšil o 42,6 procenta na 197 300 vozidel. Je to pomalejší růst než loni, kdy se prodej téměř ztrojnásobil, i když to bylo z nízké srovnávací základny.

Test Peugeotu 3008 Hybrid4: Silný i úsporný

Testy

V České republice prodej elektromobilů na baterii ve čtvrtletí meziročně vzrostl o 17,8 procenta na 563 vozů, prodej plug-in hybridů se zvýšil o 111,6 procenta na 910 vozů.

Naproti tomu prodej aut se spalovacím motorem se ve třetím čtvrtletí v zemích EU dál snižoval. Prodej benzinových vozidel meziročně klesl o 35 procent na 855 476 vozů. Tato auta mají stále největší tržní podíl, který ale v letošním třetím čtvrtletí klesl na 39,5 procenta. Ještě před rokem činil 47,6 procenta.

Prodej naftových aut klesl o více než 50 procent na 381 473, zatímco jejich tržní podíl se snížil z 27,8 procenta před rokem na 17,6 procenta v letošním třetím čtvrtletí. Pro srovnání - před téměř deseti lety měla auta s naftovým motorem na trhu v EU podíl více než 50 procent.

Aut do zásuvky se v Evropě prodalo poprvé více než dieselů

AutoMoto

Výrobci aut musejí teď splňovat mnohem přísnější emisní limity než před lety. Automobilky i zákazníci navíc mohou nyní využívat nejrůznějších pobídek, s nimiž přišly vlády jednotlivých unijních zemí, aby prodej ekologičtějších aut podpořily. Mimo EU je to patrné zejména v Norsku.

Evropská komise (EK) navíc navrhla, aby se auta se spalovacím motorem nemohla po roce 2035 v EU vůbec prodávat. Brusel se tak snaží zefektivnit boj proti změnám klimatu.

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám