Článek
Automobilka Karma Automotive, sídlící v USA a vlastněná čínským koncernem Wanxiang Group, měla svůj vstup na evropské trhy odstartovat na ženevském autosalonu letos v březnu. Ten však byl kvůli koronaviru zrušen. „Koronavirus nás úplně zastavil,” uvedl Rogier Kroymans, šéf prodejů a rozvoje sítě prodejen pro Evropu, pro web Automotive News.
Start prodejů se tak bez velké pompy uskutečnil v minulých dnech. Firma má zatím pět dealerství - po jednom v Nizozemsku, Švédsku, Portugalsku, Španělsku a Francii. Do toho nizozemského byly podle Kroymanse zkraje března dodány první dva kusy.
Dva kusy čeho? Hybridu Revero, který technicky i designově vychází z modelu Fisker Karma z roku 2011. V rámci přerodu v Karmu Revero se nejprve, pro modelový rok 2017, drobně změnil design a přibylo pár funkcí, zejména po stránce elektronické výbavy interiéru.
Stále však v karoserii vidíme linky původního Fiskeru Karma. Ten byl dílem designéra Henrika Fiskera, který stojí za ikonami moderního automobilového designu jako BMW Z8 nebo Aston Martin DB9. Vyráběl se ale jen v letech 2011 a 2012, než automobilka Fisker zkrachovala.
„Ženeva pro nás měla být důležitou schůzkou s dealery, ale když přišel koronavirus, jednání byla obtížná. Když se chcete stát prodejcem, chcete si to auto osahat. (...) To teď není možné,” vysvětluje Kroymans.
Přesto auta do Evropy dorazila; celkem se jich tu má prodat 70. Základní cena v Nizozemsku je 149 tisíc eur (3,98 milionu korun) včetně daní. Za to zákazníci dostanou dvoulitrový čtyřválec z dílen koncernu GM o 258 koních, spojený s elektromotory pro celkový výkon 409 koní.
Zrychlení na 60 mph (97 km/h) je 5,4 sekundy a nejvyšší rychlost je 201 km/h, což jsou v dnešní době poněkud chabé parametry na čtyřmilionovou cenovku. Vůz má baterii o kapacitě 21,4 kWh, což má stačit na 80 km čistě elektrické jízdy, a na rozdíl od většiny jiných plug-in hybridů je možné ho nabíjet u rychlonabíječek.
Technická nadřazenost či eko-aspekt však nemají být podle Kroymanse hlavním lákadlem. „Tohle auto není jen pro lidi, kteří si řeknou, že chtějí jezdit elektromobilem kvůli životnímu prostředí, ale také pro lidi, kteří se do něj zamilují, protože je nádherné,” uzavírá Kroymans.
Jisté je, že Revero bude na silnicích velmi, velmi vzácné, a tak automobilka určitě osloví ty zákazníky, kterým Aston Martiny nebo Tesly přijdou obyčejné.