Článek
Ministerstvo dopravy přitom počítalo s tím, že v roce 2007 zpoplatní 970 km dálnic a na dalších více než 1100 km silnic prvních tříd by se placení mýta mělo rozšířit až o rok později.
České soutěže se účastnila čtyři konsorcia, komise ministerstva dopravy tři nabídky vyřadila. Zvítězil tak Kapsch, který předložil druhou nejdražší nabídku. Ostatní účastníci tendru již podali proti výsledku soutěže námitky k ministerstvu dopravy i antimonopolnímu úřadu.
Mýtné mají začít platit v roce 2007 kamióny nad 12 tun. Stát očekává v prvním roce provozu výnos kolem osmi miliard korun, nyní vybírá od kamiónů za dálniční známky asi miliardu.
Současné diskuse o transparentnosti tendru a zahájení šetření antimonopolního úřadu podle Feixe samozřejmě představují zpoždění projektu. Pokud ale vše půjde normálně, nemělo by trvat nějak dlouho, řekl. Firma si podle něho není vědoma pochybení ve své nabídce. Spuštění systému na 2100 km od 1. ledna 2007 je podle Feixe ještě pořád reálné. Na tom má podle Feixe zájem i stát. Každý den zpoždění v zavedení mýtného totiž bude pro stát znamenat minimálně 22 miliónů korun ztráty.
Mikrovlnný systém
Kapsch nabídl Česku mikrovlnný systém, který vychází z podobných instalací, které zajišťuje ve 30 zemích světa. Jde o generaci modernější podobu rakouského systému.
Více než 60 procent z hodnoty projektu dodají tuzemské subjekty, řekl Feix. S Kapschem nabídku podala počítačová firma PVT, stavební činnost bude zajišťovat dvojka českého stavebního trhu Stavby silnic a železnic, finanční toky má zabezpečit ČSOB. Elektronická zařízení na síti bude dodávat firma Cross Zlín. Kapsch o spolupráci jedná také s dalšími telekomunikačními firmami, například s Českým Telecomem, který by mohl nabídnout síť pro přenos dat nebo zúčtovací systém.
SSŽ připravuje již nyní výstavbu jednotlivých měřících bran na dálniční síti. Na silnicích 1. třídy Kapsch využije pro umístění měřících antén současné infrastruktury například sloupy veřejného osvětlení nebo semafory.
Palubní jednotky pro vozidla bude možné získat na 200 prodejních místech. K dostání budou různé jazykové mutace. Zařízení budou plně kompatibilní s mikrovlnnými systémy používanými v Evropě. Kapsch ale vládě nabídl také jednotku kompatibilní s německým satelitním systémem. Jednoduše půjde český systém rozšířit také pro měření mýtného ve velkých městech.
Reference
Kapsch pro provoz systému založil v ČR dvě nové společnosti. Kapsch Telematic Services, pro provoz budoucích telematických služeb, a Kapsch TrafficCom Construction & Realization, která bude systém stavět. Obě firmy vlastní z deseti procent česká pobočka Kapsch Telecom a z 90 procent rakouská divize Kapsch TrafficCom. Jen nová firma Kapsch Telematic Services plánuje přijmout 140 až 150 nových lidí, převážně místních.
Člen představenstva Kapsch TrafficCom Erwin Toplak zdůraznil, že všichni členové konsorcia dodali ministerstvem dopravy požadované reference. Reagoval tak na kritiku soupeře z tendru, italské firmy Autostrade, která tvrdí, že Kapsch není schopen prokázat zkušenosti s budováním mýtného systému. V případě Rakouska, jež bylo hlavním referenčním projektem Kapsche, provozovala systém mýtného až donedávna společnost Europpass, kterou založila a řídila právě Autostrade. Kapsch vykonává pouze technickou správu transakcí.
Podle Toplaka stát požadoval realizaci nebo integraci klíčových komponent pro podobný systém fungující déle než půl roku a který provádí denně víc než 500 000 mýtných transakcí. To splňuje Kapsch TrafficCom, který se podílí mimo jiné na rakouském systému, a ten zpracuje denně přes dva milióny transakcí. Firmy PVT a Kapsch CarrierCom zase splňují požadavky soutěže na provozování podobně velkého zúčtovacího systému.