Článek
Bývá zvykem, že když jezdíte drahým autem, pořídíte si k němu také havarijní pojištění. Kanaďanka Jessica Liu to však neudělala a se svým Astonem Martin DB9 z roku 2014 havarovala - narazila do kamene. Na pohled to nebyla vážná nehoda, ale v servisu se přišlo na to, že musí být vyměněn i přední pomocný rám.
Psal se prosinec 2015 a celkem měla oprava stát 132 tisíc kanadských dolarů, tedy dnešním kurzem cca 2,3 milionu korun, a protože Liuová měla jen základní pojištění, servis chtěl peníze po ní. Zaplatit však odmítla a věc dala k soudu.
Koupě ojetého auta má svá rizika. Lze je snížit vhodnou přípravou
Patrně protože jí požadovaná částka přišla příliš vysoká, chtěla žalovat dealerství MCL Motor Cars ve Vancouveru a nedaleký autorizovaný servis Burrard Autostrasse, že se proti ní spikli a zneužívají toho, že angličtina není jejím mateřským jazykem, a také toho, že očividně má peníze.
Obešla čtyři právní kanceláře a všude byla odmítnuta, takže se nakonec u soudu zastupovala sama. Její vůz byl zatím uskladněn u servisu, který jí začal účtovat 200 kanadských dolarů (3500 korun) za to, že si auto podle domluvy nevyzvedla a ono tak zabíralo prostor.
Po pěti letech tahanic, které mimo jiné zahrnovaly nárokování 300 tisíc kanadských dolarů jako kompenzaci za dlouhý seznam údajných problémů Liuové, zahrnující deprese, úzkosti, poruchy spánku a nízké sebevědomí, ale i nabídky autoservisu na výraznou slevu, když Liuová přistoupí na mimosoudní vyrovnání, má nyní soudní spor výsledek. Liuová prohrála a musí zaplatit 330 tisíc kanadských dolarů (5,77 milionu korun).
„Požadavky paní Liuové nemají reálný podklad. ... Objektivně zhodnoceno, její nařčení z podvodu, spiknutí... nemají právní základ a neměla je vznášet,” stojí mimo jiné v rozhodnutí soudkyně Nitye Iyerové.
Nástrahy podzimních silnic: Nejen nízké teploty, listí či zvěř vyžadují zvýšenou pozornost
Z oněch 330 tisíc kanadských dolarů je zhruba 97 tisíc (1,7 milionu korun) tvořeno náklady na náhradní díly a 12 tisíc (210 tisíc korun) náklady na práci autoservisu Burrard. Navíc ke 330 tisícům musí zaplatit část nákladů Burrardu na právní zastoupení.
Pro srovnání, aktuální hodnota astonů DB9 ve standardní inzerci je od zhruba 2,1 do 4 milionů korun. Za ziskový podnik se tedy roky těchto soudních sporů označit rozhodně nedají.