Článek
Kanada se stejně jako zbytek světa pomalu připravuje na čím dál větší počty elektromobilů mezi svými obyvateli. Tamní vláda proto zveřejnila plán, jak postupně elektrifikaci přijmout a neovlivnit příliš automobilový trh v jedné z největších zemí světa.
Podle představeného návrhu budou muset prodejci aut plnit roční kvóty a cíle týkající se vozů s nulovými emisemi. Taková pravidla by měla vstoupit v platnost od roku 2026, kdy by výrobci museli deklarovat, že 20 % prodejů tvoří elektromobily. Za první polovinu roku 2022, tedy bez regulací, v Kanadě tvoří 7,2 % nově prodaných aut vozy bez lokálních emisí; toto číslo v posledních letech roste.
Kvóta by se následně zvedla a od roku 2030 by to bylo nejméně 60 procent, v roce 2035 celých 100 %. Vláda tvrdí, že průměrné stáří vozu v Kanadě je 15 let, k uhlíkové neutralitě by se tak země teoreticky měla přiblížit v roce 2050.
Auta se spalovacími motory ve hře i po roce 2035, ovšem na syntetická paliva
Mezi vozy s nulovými emisemi se tu však počítají i plug-in hybridy, které stále spalovací motor mají. S touto kategorií však má Kanada také specifické plány. Plug-in hybridy hodlá používat na odlehlých místech, kterých je v zemi celá řada.
Vozy na naftu či benzín však z trhu nezmizí úplně, bude možné jimi obchodovat v bazarech.
Změny nebudou levné. Vláda očekává, že do infrastruktury a dalších zařízení investuje 24,5 miliardy kanadských dolarů, tedy cca 409,5 miliardy korun.