Článek
Hlasitá auta přitahují pozornost, to je fakt, s nímž musí každý řidič takového vozu být srozuměn. Bohužel v některých případech ta pozornost není zcela žádoucí, jak může dosvědčit nejmenovaný kalifornský řidič Hyundai Elantra N.
Ve městě Riverside na východní straně losangeleské aglomerace ho zastavil policista a sdělil mu, že má příliš hlasitý výfuk, a zakázal mu další jízdu.
Vůz byl v nejostřejším, nejhlasitějším režimu N, při němž střílí do výfuku. Můžeme se ptát, proč řidič jezdil po městě v tomto režimu, ale to nic nezmění na podivnosti celé situace. Elantra N je totiž homologovaná pro prodej a silniční provoz ve všech amerických státech včetně Kalifornie.
Přestože podle slov řidiče a majitele je vůz v sériovém stavu, už od 29. srpna letošního roku, kdy ho policista zastavil, je nuceně odstaven. Řidič ho podle instrukcí policisty o několik dní později odvezl na tamní obdobu STK, kde zjistili, že co do emisí škodlivin vyhovuje - pochopitelně, když je to nové auto -, ale co do hluku nikoliv.
Trvali totiž na testování v nejhlasitějším režimu, což ale odporuje předpisům. Ty nařizují testování v těch jízdních režimech, v nichž auto může nastartovat - a to režim N není.
Nové testování podle informací webu Motor1, který o incidentu zpravuje, není možné, neboť vozidlo nebylo „opraveno“. Protože je ale sériové, není na něm nic k opravě. Majitel tedy nemůže svým autem jezdit, aniž by se dopustil jakéhokoliv přestupku.
Americká veverka si udělala spíž ze Subaru Forester, pod kapotu schovala stovky ořechů
Zdánlivě neřešitelný problém má samozřejmě další vývoj. Do problému se vložilo americké zastoupení automobilky Hyundai. „Vozidla Hyundai N ve formě, ve které jsou prodávána, plně odpovídají federálním regulacím a je legální je prodávat a provozovat ve všech amerických státech. Víme o tomto incidentu a spolupracujeme se zákazníkem na jeho vyřešení,“ stojí v prohlášení americké divize značky.
Není to poprvé, co mají kalifornské úřady nějaký problém s hlasitostí aut jinde bezproblémových. V roce 2021 muselo v Kalifornii Porsche krátce přestat prodávat 911 GT3 s manuální převodovkou přesně z tohoto důvodu; verze s dvouspojkou PDK ale byla v pořádku.
Tehdy se podařilo problém vyřešit během pár dní, v tomto případě to už ale trvá týdny.