Článek
Konec prodejů nových spalovacích motorů v osobní dopravě, a leckde i u lehkých užitkových aut, je naplánován na řadě míst nejčastěji do rozmezí let 2030 a 2040. Kalifornie však jde o krok dál - stejný zákaz rozšiřuje i na všechna nákladní auta. Konec prodejů naftových náklaďáků včetně tahačů se spací kabinou tam naplánovali na rok 2036.
Rozhodnutí je rozšířením pravidel na snižování emisí nákladních aut, která vstoupila v platnost v roce 2020 pod názvem Advanced Clean Trucks. Nový soubor pravidel se jmenuje Advanced Clean Fleets a je v podstatě rozšířením toho staršího.
Jeho součástí je povinnost pro manažery flotil ve státním či obecním vlastnictví, aby od roku 2024 kupovali 50 % aut s nulovými emisemi. V roce 2027 se procento zvedne na 100. Nejtvrdší požadavek je však na vozidla, která zajišťují přepravu nákladu v rámci překladišť či mezi logistickými centry na krátké vzdálenosti - tam vstoupí v platnost zákaz nákupu dieselových vozidel už od příštího roku.
Se zákazem spalovacích motorů nesouhlasí 77 procent Čechů
Tato pravidla se vztahují na nově pořizovaná auta, dosavadní vozidla mohou zůstat v provozu. Cílem nicméně je, aby v roce 2035 byla všechna tato vozidla, auta k doručení na tzv. poslední míli k zákazníkovi a vládní flotily kompletně elektrické. Pro místní autobusy a vozidla sběru odpadu platí rok 2040.
Provozovatelé tak budou mít pouze dvě možnosti, jakými mohou být jejich vozidla poháněna - buď na baterie, nebo s vodíkovými palivovými články. Cílem je, aby v roce 2045 bylo 100 % kalifornských těžkých vozidel na elektřinu.
Web Electrek.co, který zprávu přináší, hovoří o tom, že tato pravidla mají „zajistit hladký přechod“ na jízdu na elektřinu u těžkých vozidel. Stát má připraveny balíky dotací v řádu desítek miliard dolarů na pořizování vozidel i na přípravu infrastruktury.