Článek
Auta se zvětšují, jsou vyšší a kulatější. Vizuálně proto potřebují větší kola. Designéři by podle skic chtěli ještě daleko větší, ale i tak žijeme v době, kdy u hatchbacku nižší střední třídy nejsou devatenáctipalcové disky žádnou výjimkou.
Stejně jako supersportovní kombi vyšší střední třídy Audi RS 6 Avant lze pořídit s 21 či dokonce 22palcovými litými koly. Test na okruhu ukázal, že zatímco ve zrychlení v přímce mají výhodu menší kola, čemuž odpovídají i údaje výrobce, v zatáčkách je tomu jinak.
Rozdíl byl na německém Lausitzringu, rychlostním oválu trojúhelníkovitého tvaru se třemi mírně klopenými zatáčkami a délkou 3,3 kilometru, podstatných 0,52 sekundy ve prospěch větších kol.
Vozy byly obuty na továrních pneumatikách stejné výkonnostní třídy. Výrobce, tedy Hankook a Pirelli, je rozdílný, nicméně fakt, že v každé disciplíně vyhrál jiný rozměr, nahrává důvěryhodnosti testu.
Extrémní kombi je tu v nové generaci, Audi RS 6 Avant nabídne 600 koní
Ve zrychlení mají menší kola výhodu v nižší hmotnosti a ve vyšších rychlostech i o něco nižším valivém odporu. Zatímco v zatáčkách vozu pomůže nižší boční profil pneumatiky. Průměr celého kola včetně pneumatiky totiž zůstává v obou případech stejný a silniční pneumatika, která musí mít měkčí bočnice než závodní, se v případě větších kol méně ohýbá.
Mimo okruh je tu pak otázka komfortu. Právě kvůli nižším bočnicím a větší neodpružené hmotnosti jsou auta s menšími litými koly či disky pohodlnější, lépe zvládají především krátké a ostré nerovnosti. Jsou také méně náchylná k poškrábaní, například při parkování.