Článek
Známá aktivita Elona Muska na sociálních médiích má i svou odvrácenou stránku, kvůli které si podle průzkumů trhu někteří potenciální zákazníci dvakrát rozmyslí, zda si koupí teslu, či nikoliv. Muskovy tweety totiž mohou někdy být opravdu kontroverzní.
„Od majitelů tesel slyšíme 'Mám své auto rád, ale opravdu si přeju, abych nemusel vysvětlovat rodině a přátelům nejnovější Muskův tweet',“ cituje agentura Bloomberg Mika Dovoranyho, který donedávna pracoval u automobilové divize firmy Escalent, specializující se na výzkumy trhu.
Tesla zablokovala zákazníkovi třetinu baterie, za odblokování chtěla 110 tisíc
Sacramentský kuchař a youtuber Jerry James Stone nyní jezdí volkswagenem, ale přemýšlí o koupi elektromobilu. Tesla to však nebude. „Elon tu značku poskvrnil tak moc, že bych teslou nejezdil, ani kdybych ji vyhrál. Máte člověka, který je nejbohatší na světě, má obří megafon a používá ho k tomu, aby označil pedofilem někoho, kdo jím není, nebo aby odsuzoval lidi kvůli obezitě, takové věci jsou jaksi odporné,“ říká.
O co jde konkrétně? Musk se ve svých tweetech leckdy nebojí odvážných vyjádření - třeba o americkém prezidentu Joeovi Bidenovi před několika měsíci řekl, že je „starý plesnivý maňásek“. Někdy jdou jeho slova i za hranu, když před pár lety thajského potápěče označil za pedofila. Za to se později omluvil.
Problematické se jeví také údajný poměr s manželkou spoluzakladatele Googlu, snaha o převzetí Twitteru, z níž nakonec sešlo - Twitter však chce Muska soudně donutit síť koupit - nebo indicie o tom, že miliardář není zrovna nakloněn svobodě projevu, pokud kritizuje jeho samotného.
Tesly zaparkované v dešti by brzy měly samy zatáhnout okna, naznačil Musk
Podle agentury Bloomberg vypovídají ankety mezi zákazníky a tržní průzkumy, že o Tesle jako značce ví velká část potenciálního trhu, její zákazníci patří k těm nejloajálnějším a zákazníci jsou s auty spokojeni. „Na druhou stranu, Muskovy taškařice? Bez těch by se klidně obešli,“ píše agentura.
Dokládá to výsledky studií firem Creative Strategies a Escalent. „Jedna z kritik, které jsme slyšeli často, pocházela od zákazníků s negativními pocity vůči značce kvůli veřejnému chování Elona Muska. Majitelé měli jasno v tom, že mají své auto rádi, ale pociťovali frustraci z Muska jakožto ambasadora značky,“ píše první firma.
Ta druhá ve své práci říká, že Elon Musk je mezi majiteli elektromobilů nejnegativnější aspekt značky Tesla. Je ovšem staršího data, byla zveřejněna v březnu 2021.
Tesla u Berlína otevřela svůj první závod v Evropě
Od Tesly se z těchto důvodů odvrací i někteří z věrných zákazníků. Dennis Levitt, dnes 73letý šéf firmy poskytující skladové prostory, si koupil první Model S v roce 2013. O tři roky později vystál frontu, aby objednal dva Modely 3 - pro sebe a svou ženu. „Byl jsem naprostý fanoušek Elona Muska,“ cituje ho agentura.
„Časem mi ale jeho veřejná vyjádření začala opravdu vadit. Chová se jako sedmiletý kluk,“ dodává. Jestli si jako příští vůz koupí opět teslu, tedy není jisté. Bylo by, nebýt Muskova chování. „Nebýt pana Muska a jeho šaškáren, jsem si z 98 procent jistý, že bych si zase koupil teslu,“ uzavírá.
Výzkum firmy Strategic Vision, který agentura také zmiňuje, však odhalil, že to možná nebude tak vážné. Devětatřicet procent amerických zákazníků nových aut by podle něj značku Tesla ani nezvažovalo; u Toyoty je toto číslo 29 procent, ovšem u německých prémiových značek je to zhruba polovina.
Není pravděpodobný ani masový odklon zákazníků od aut značky Tesla. V posledním čtvrtletí loňského a prvním čtvrtletí letošního roku přesáhla 300 tisíc doručených aut. Ve druhém čtvrtletí letoška sice toto číslo kleslo na 255 tisíc, ale to můžeme přičíst odstávkám šanghajské továrny kvůli tvrdým čínským opatřením proti šíření koronaviru. Čína je spolu s USA pro Teslu největším trhem.