Článek
Zručný mechanik, který pocházel z Vepřeka na Mělnicku, se narodil 19. prosince 1873. Začínal od píky - v dílně s ponkem jako drobný řemeslník, který sestavoval jízdní kola. První malou zámečnickou dílnu si pronajal ve svých čtyřiadvaceti letech v pražských Jinonicích. Začal tu opravovat váhy a jízdní kola, později kola s úspěchem i vyráběl.
Na žádosti svých zákazníků k nim začal dodávat i pomocné motory, z čehož se roku 1902 zrodil první jednoválcový motocykl. Traduje se, že kapitál potřebný k jeho vývoji získal díky výhodnému sňatku s dcerou zámožného klempíře Ballinga. Před tím ale musel otci nevěsty dokázat svou zručnost stavbou několika bicyklů.
V roce 1904 přibyly k motocyklům motorové tříkolky, které Walter s úspěchem vyvážel i do zahraničí, hlavně do Ruska a na Balkán. Do počátku první světové války se jich prodalo více než 900.
Muzeum Tatry nabízí výjimečnou podívanou, tři supersporty MTX Tatra V8
Díky tomu se šikovný mechanik mohl od roku 1911 stát majitelem a ředitelem továrny na automobily s názvem Josef Walter a spol. v Jinonicích; o osm let později byla tato firma přeměněna na akciovou společnost a stala se v té době přední československou automobilkou.
Odtud pak nejdříve vyjížděly malé, ale kvalitní automobily. K jejich popularitě přispělo také mnoho sportovních úspěchů.
A ve 20. letech se Walter zařadil i mezi přední výrobce leteckých motorů. Začal s licencí BMW, ale pak vyvinul vlastní hvězdicové, pěti, sedmi až devítiválce. Objednávaly si je evropské i zámořské státy. Licenci na tento letecký motor od Waltera zakoupil i Rolls-Royce.
To už ale byla firma bez svého zakladatele. Josef Walter v roce 1922 vystoupil z akciové společnosti a založil v Praze-Košířích továrnu na ozubená kola a součástky pro automobily, tehdy největší československý podnik toho druhu.
Zemřel 15. ledna 1950
Firma Walter dál vyráběla automobily, její zkušenosti s leteckou technikou se zpětně uplatňovaly v luxusních a sportovních vozech. Vzniklo tu nejluxusnější české auto té doby, model Royal s vidlicovým dvanáctiválcem o obsahu 5,8 litru. Úspěch slavily i licenční vozy Walter Bijou a Walter Junior, vyrobené ve spolupráci s firmou Fiat.
Blížící se válka vedla ke stále většímu důrazu na leteckou techniku. Roku 1937 Waltrovka výrobu automobilů zastavila, v té době byla už největší továrnou na letecké motory v Evropě. Za nacistické okupace proslula i v Německu svou vysokou technickou úrovní a sloužila proto válečné výrobě. Po válce byla firma přejmenována na Motorlet.
V červenci 2008 koupila firmu, znovu přejmenovanou na Walter Engines, americká společnost GE Aviation, která je součástí koncernu General Electric. Výroba byla přesunuta do Letňan a z jinonického areálu někdejší Waltrovky vyrostl komplex kancelářských a obytných budov doplněný rekreační zónou.
A v únoru 2021 oznámila investiční skupina Penta, která už dříve vybudovala na pozemcích bývalé továrny na letecké motory komplex Waltrovka, že v pražských Jinonicích postaví zhruba za čtyři miliardy korun projekt Nová Waltrovka. Dvě kancelářské budovy, 400 bytů, obchody a hotel mají být hotové za pět let.