Hlavní obsah

Josef Walter se narodil před 150 lety, svými motory dobyl silnice i oblohu

Průmyslník, vynálezce a konstruktér Josef Walter, od jehož narození uplynulo 19. prosince 150 let, začínal jako opravář bicyklů, postupně ale přešel na výrobu motocyklů, motorových tříkolek i automobilů. Produkce jeho automobilky patřila k nejluxusnějším, vysloužila si přízvisko „český Rolls-Royce“. Později se přeorientovala na letecké motory, v nichž dosáhla světového věhlasu. Tuto éru ale už Walter pozoroval jen zpovzdálí. Z firmy odešel v roce 1922 a založil jiný podnik. Waltrovka byla světovým výrobcem, její motory měla německá, polská, italská, francouzská i americká letadla.

Foto: Profimedia.cz

Josef Walter

Článek

Zručný mechanik, který pocházel z Vepřeka na Mělnicku, se narodil 19. prosince 1873. Začínal od píky - v dílně s ponkem jako drobný řemeslník, který sestavoval jízdní kola. První malou zámečnickou dílnu si pronajal ve svých čtyřiadvaceti letech v pražských Jinonicích. Začal tu opravovat váhy a jízdní kola, později kola s úspěchem i vyráběl.

Na žádosti svých zákazníků k nim začal dodávat i pomocné motory, z čehož se roku 1902 zrodil první jednoválcový motocykl. Traduje se, že kapitál potřebný k jeho vývoji získal díky výhodnému sňatku s dcerou zámožného klempíře Ballinga. Před tím ale musel otci nevěsty dokázat svou zručnost stavbou několika bicyklů.

V roce 1904 přibyly k motocyklům motorové tříkolky, které Walter s úspěchem vyvážel i do zahraničí, hlavně do Ruska a na Balkán. Do počátku první světové války se jich prodalo více než 900.

Díky tomu se šikovný mechanik mohl od roku 1911 stát majitelem a ředitelem továrny na automobily s názvem Josef Walter a spol. v Jinonicích; o osm let později byla tato firma přeměněna na akciovou společnost a stala se v té době přední československou automobilkou.

Odtud pak nejdříve vyjížděly malé, ale kvalitní automobily. K jejich popularitě přispělo také mnoho sportovních úspěchů.

A ve 20. letech se Walter zařadil i mezi přední výrobce leteckých motorů. Začal s licencí BMW, ale pak vyvinul vlastní hvězdicové, pěti, sedmi až devítiválce. Objednávaly si je evropské i zámořské státy. Licenci na tento letecký motor od Waltera zakoupil i Rolls-Royce.

To už ale byla firma bez svého zakladatele. Josef Walter v roce 1922 vystoupil z akciové společnosti a založil v Praze-Košířích továrnu na ozubená kola a součástky pro automobily, tehdy největší československý podnik toho druhu.

Zemřel 15. ledna 1950

Firma Walter dál vyráběla automobily, její zkušenosti s leteckou technikou se zpětně uplatňovaly v luxusních a sportovních vozech. Vzniklo tu nejluxusnější české auto té doby, model Royal s vidlicovým dvanáctiválcem o obsahu 5,8 litru. Úspěch slavily i licenční vozy Walter Bijou a Walter Junior, vyrobené ve spolupráci s firmou Fiat.

Blížící se válka vedla ke stále většímu důrazu na leteckou techniku. Roku 1937 Waltrovka výrobu automobilů zastavila, v té době byla už největší továrnou na letecké motory v Evropě. Za nacistické okupace proslula i v Německu svou vysokou technickou úrovní a sloužila proto válečné výrobě. Po válce byla firma přejmenována na Motorlet.

V červenci 2008 koupila firmu, znovu přejmenovanou na Walter Engines, americká společnost GE Aviation, která je součástí koncernu General Electric. Výroba byla přesunuta do Letňan a z jinonického areálu někdejší Waltrovky vyrostl komplex kancelářských a obytných budov doplněný rekreační zónou.

A v únoru 2021 oznámila investiční skupina Penta, která už dříve vybudovala na pozemcích bývalé továrny na letecké motory komplex Waltrovka, že v pražských Jinonicích postaví zhruba za čtyři miliardy korun projekt Nová Waltrovka. Dvě kancelářské budovy, 400 bytů, obchody a hotel mají být hotové za pět let.

Související témata:

Výběr článků

Načítám