Hlavní obsah

Josef Sodomka zemřel před šedesáti lety. Vzkvétající karosárnu mu komunisté sebrali

3:07
3:07

Poslechněte si tento článek

Josef Sodomka mladší, který zemřel 9. února 1965 ve Vysokém Mýtě ve věku 60 let, patřil mezi světovými válkami k výrazným postavám československého automobilového průmyslu. Továrna, kterou vybudoval z otcova podniku zaměřeného původně na výrobu kočárů, se zařadila mezi karosárny evropského významu. Sodomka „oblékl“ automobily pro řadu vysoce postavených osobností nebo umělců, vyráběl ale také autobusy. Po únoru 1948 ale o podnik přišel a skončil i ve vězení.

Foto: Profimedia.cz

Muzem českého karosářství ve Vysokém Mýtě

Článek

Sodomka se narodil 7. června 1904 ve Vysokém Mýtě, kde jeho otec mnoho let úspěšně vyráběl kočáry. Po vzniku Československa se ale továrna potácela na pokraji krachu a přežívala jen díky opravám.

Obrat přišel v polovině roku 1925, kdy se domů vrátil Sodomka mladší. Jednadvacetiletý mladík měl za sebou studium na odborné karosářské škole v Kašperských Horách a hlavně praxi v továrně v Mladé Boleslavi, kde se seznámil se stavbou automobilů.

Díky tomu Sodomka junior správně odhadl, kam zaměřit činnost firmy, které přes nevalnou ekonomickou kondici nescházeli zkušení řemeslníci. Už v září 1925 tak z bran továrny vyjel první u Sodomky karosovaný automobil, Praga Mignon s otevřenou karoserií, který si objednal vysokomýtský autodopravce Jan Šplíchal. Následující rok už ve firmě vzniklo karoserií 31 a zákazníci přibývali i nadále. Poslední dva kočáry pak Sodomkova továrna vyrobila v roce 1928.

Jak Laurin & Klement školil první české řidiče

AutoMoto

Nadaný designér a zdatný obchodník dokázal brzy přitáhnout i exkluzivní klientelu. V Sodomkově továrně karosovaným Aerem 50 z roku 1937 jezdila Hana Benešová, už o pět let dříve si ve Vysokém Mýtě objednal Jan Werich jeden z mála kabrioletů postavených na podvozku Tatry 52.

Foto: Profimedia.cz

Aero 50 Dynamik

Spoluzakladatel Osvobozeného divadla díky tomu objevil pstruhový revír na řece Loučné, která „Mejtem“ protéká, a do Sodomkova působiště se pravidelně vracel rybařit ještě dlouho po druhé světové válce.

V té době ovšem Sodomka mladší mohl jen vzpomínat na slavnou éru karosárny, která se přeměnila ve výrobce autobusů. Podnik Karosa mohl sice po znárodnění ještě krátce vést, na podzim 1950 byl ale zatčen a nespravedlivě odsouzen na téměř dva a půl roku.

Po propuštění navíc už nesměl pracovat v Karose, a tak plátěným velorexem dojížděl 120 kilometrů do Mnichova Hradiště, kde pracoval jako konstruktér a zkušební technik v podniku Liaz. Krátce před smrtí odešel do invalidního důchodu.

Technické pohádky inženýra Sodomky dobývají svět. Nová je o farmě, traktorech i generálce motoru

Knihy

Zámek Kvasiny, místo spojené se značkou Jawa

AutoMoto
Související témata:

Výběr článků

Načítám