Článek
Cíl závodu bude v sobotu mezi 17:00 a 19:00 před budovou Národního technického muzea v Praze na Letné.
Původně se závod konal v letech 1933 až 1935 pod záštitou prezidenta Tomáše Garrigua Masaryka. První obnovený ročník se jel roku 1970. Od roku 2015 se závod jezdí každoročně.
Letošní start v Opletalově ulici před budovou Autoklubu ČR si nenechaly ujít desítky lidí, se závodníky v dobovém oblečení se fotí a mávají jim. Podívat se přišel i prezident Petr Pavel, který společně se slovenskou prezidentkou Zuzanou Čaputovou převzal záštitu nad závodem. Se závodníky se pozdravil a podebatoval.
„Pro mě je to krásný dotek s historií, ale zároveň s technikou, protože nejenom že tady navazujeme na něco, co má dlouhou tradici pro ještě bývalé Československo, ale také je to zároveň ukázkou umu našich techniků a výrobců automobilové a motocyklové techniky,“ řekl novinářům. Dodal, že zcela určitě by se závodu zúčastnil, kdyby měl „takové krásné auto“.
Na trať, která vede po co nejpůvodnější trase, se letos vydá 120 dvoučlenných posádek ve vozech vyrobených do roku 1939. Mezi 120 vozy jsou i čtyři, které jely původních 1000 mil v 30. letech minulého století.
Aero 750 Sport bylo postaveno speciálně pro tento závod, s vozem Praga Alfa zvítězil v roce 1933 Petr Mucha, třetím vozem je Tatra 77 z roku 1934 a jako čtvrtý pamětník se letos poprvé představí vůz Jawa 750, se kterým v roce 1934 startoval Antonín Vitvar.
Lidé mohou závodníky během dne vidět například v Kolíně či v obci Polná. Dál trasa vede přes Brno a Lednici do Bratislavy. Po obrátce v Bratislavě přijedou vozy zpět do Prahy, závod skončí v sobotu 15. června odpoledne.