Článek
S upravenou vstřikovací soustavou common rail poskytuje tento dvanáctiválec o objemu šest litrů výkon 368 kW (500 k) a točivý moment monstrózních 1000 Nm. Pokud vás to nešokovalo, přidáme ještě srovnání - tahač návěsů od Scanie 420 HPi má 420 koní a 2000 Nm točivého momentu. Ale ten si musí poradit se čtyřiceti tunami, kdežto motor Audi má za úkol vozit nějaké tři tuny.
Z klidu vystřelí Audi Q7 V12 TDI na stokilometrovou rychlost za 5,5 vteřiny a při 250 km/h ho klepne přes prsty elektronický omezovač rychlosti. Audi uvádí průměrnou spotřebu 11,3 litrů nafty na sto kilometrů. Motor splňuje emisní normu Euro 5.
:. 500 koní a 1000 Nm v akci - zrychlení na vás udělá dojem. Foto: Audi
Šestistupňová samočinná převodovka Tiptronic musela být zesílená, aby zvládla přenést na silnici tu strašnou porci točivého momentu, výkon se přenáší na všechna čtyři kola (pohon všech kol quattro s dynamickým rozdělováním točivého momentu).
Naše spotřeba: 23 litrů nafty na 100 km
Po krátké projížďce s dvanáctiválcovým TDI je jasné, že motor lze pochválit za kultivovanost a solidní odhlučnění bez vibrací – neinformovaný spolujezdec bude mít docela problém a snadno si jej může splést třeba s benzínovým desetiválcem.
Díky pohonu Quattro je přenos výkonu na vozovku bezproblémový, zrychlení tohoto 2,5 tunového mastodonta bere dech. Prakticky od volnoběhu (1750 – 3250 otáček) je k dispozici maximum točivého momentu.
:. V12 TDI má luxusnější interiér než běžné Q7. Foto: Audi
Dynamika je skvělá, sportovním vozům se ale pochopitelně nevyrovná. Navíc má Q7 vysoké těžiště a je dost těžká, takže na nějaké závodění na okreskách to není, a to i přesto, že náklony v zatáčkách jsou poměrně účinně potlačeny.
Po zkušební jízdě ukázal palubní počítač průměrnou spotřebu 23 litrů nafty na 100 km, což je mnohem více, než kolik uvádí výrobce. Při klidnější jízdě by ale snad spotřeba o pár litrů klesla.
Famózní brzdy z keramiky a uhlíku
Pochvalu zaslouží kotoučové brzdy z keramického materiálu vyztuženého uhlíkovými vlákny – pracují fantasticky a účinně krotí rychlost 2,5 tunového 500 koňového auta, standardně obouvaného do 20palcových pneumatik.
Audi Q7 V12 TDI je vozem, který image Audi bez debat posune výš; z technického hlediska jde o špičkový agregát, ovšem není nám jasné, kdo ho v praxi využije. Jestli vám ale nestačí osmiválcová Q7 4,2 TDI a chcete mít to nejlepší, co je na trhu k mání, z V12 TDI budete nadšeni. Ještě drobnost: Audi si za tuto Q7 účtuje neskromných 3 264 972 Kč. Pokud se nepletu, jde o nejdražší SUV na českém trhu.
:. Q7 V12 TDI: technická perla, kterou si můžete koupit i vy. Foto: Audi