Hlavní obsah

Jezděte bezpečně: Projíždíme městem

Novinky, Martin Žemlička
Aktualizováno

Po prvních dvou dílech, které poradily, jak si správně v autě sednout, jak držet volant nebo co je třeba zkontrolovat před jízdou, nyní vyrazíme do skutečného provozu. Začneme městem.

Foto: Ondřej Lazar Krynek, Novinky

Článek

Jízda obzvláště ve velkých městech během dopravní špičky může být velmi stresující. Je proto dobré vyjet s dostatečnou časovou rezervou, naplánovat si případné objízdné trasy a sledovat navigaci (pokud zobrazuje dopravní informace) či rozhlasové dopravní zpravodajství.

Na semaforech často dochází k časovým ztrátám jenom kvůli tomu, že auta před vámi se rozjedou pomalu. Ještě než se rozsvítí zelené světlo je dobré mít zařazenou rychlost. Začněte se rozjíždět už v okamžiku, kdy se rozjíždí druhé auto před vámi. Pokud vjíždíte jako první do křižovatky, není od věci se rozhlédnout, zda někdo neprojíždí na červenou.

Pokud dojíždíte k semaforu, na kterém svítí zelená a na semaforu pro chodce (ve vašem směru jízdy) se rozsvítí červená, můžete si být jisti, že za malý okamžik skočí i vám. Pokud svítí oranžová a nestihnete bezpečně projet křižovatkou, zastavte. Sledujte i situaci za vámi, kde může jet auto nalepené na vašem nárazníku, jehož řidič měl za to, že křižovatkou ještě prolétnete (oba už byste jeli na červenou).

Pouštění chodců na přechodu a dodržování nejvyšší povolené rychlosti považujeme za samozřejmost.

Pravidlo zipu

Pokud se dva jízdní pruhy sbíhají do jednoho, platí pravidlo zipu. Vozidla dojedou až k zúžení a tam se „na střídačku“ zařazují z levého a pravého pruhu do jednoho. Mnozí méně zkušení řidiči se do nezúženého pruhu zařazují kilometry dopředu a někteří pak dokonce blokují auta, která se chtějí dle zákona správně zařadit. Pro plynulost provozu je však správně jediná, výše popsaná varianta „zipu“.

Ve městech se stále častěji objevují kruhové objezdy, které jsou bezpečnější než klasické křižovatky bez semaforů a mají obvykle i větší propustnost. Je nutné vědět, že přednost má vozidlo, které jede po kruhovém objezdu před těmi, kdo na něj najíždějí. Pokud by na nájezdu chyběla značka "Dej přednost v jízdě!", má přednost vozidlo přijíždějící na kruhový objezd (přednost zprava); na drtivé většině kruhových objezdů v Česku jsou však tato dopravní značení, čili přednost musejí dát auta, najíždějící na kruhový objezd.

Důležité je také vědět, že při vjezdu na kruhový objezd se neukazuje směrovkami, ty použijte před tím, než z objezdu sjedete. Opět je důležité „blikat“, protože jen tak mohou auta najíždějící z druhé strany rychle projet kruhovým objezdem. Pokud je kruhový objezd s více pruhy platí, že přednost při vyjíždění má vozidlo na vnější straně (tj. dál od středu kruhového objezdu).

Často lze vidět, že pravý příjezdový pruh je zavalen vozidly, zatímco levý je prázdný. Pro plynulost je výhodnější použít levý jízdní pruh, ale je třeba dát pozor při najíždění a sjíždění z kruhového objezdu – abyste neohrozili řidiče, jedoucí po vnější straně – ti mají jak již bylo řečeno přednost.

Kruhové objezdy - co o nich říká zákon
Paragraf 22, odstavec 5
Řidič vjíždějící na kruhový objezd označený dopravními značkami „Kruhový objezd“ společně se značkou „Dej přednost v jízdě!“, nebo „Kruhový objezd“ společně se značkou „Stůj, dej přednost v jízdě!“, musí dát přednost v jízdě vozidlům a jezdcům na zvířatech jedoucím po kruhovém objezdu a organizovanému útvaru chodců a průvodci vedených a hnaných zvířat se zvířaty jdoucími po kruhovém objezdu.
Paragraf 30, odst. 5
Při vjíždění na kruhový objezd a jízdě po kruhovém objezdu, nepřejíždí-li z jednoho jízdního pruhu do druhého podle par. 12 odst. 5, řidič nedává znamení o změně směru jízdy; při vyjíždění z kruhového objezdu řidič je povinen dát znamení o změně směru jízdy.
Související témata:

Související články

Jezděte bezpečně: Než vyjedete

To, jak bezpečný bude provoz na silnicích, záleží především na nás řidičích. Pro všechny, kdo se chtějí zlepšovat (a neexistuje na světě řidič, který by se...

Výběr článků

Načítám