Článek
Dálnice umožňuje rychle překonávat velké vzdálenosti, zpravidla nabídne kvalitní povrch (s výjimkou některých úseků D1 a dalších), dva i více jízdních pruhů, táhlé zatáčky a vyšší rychlostní limity.
Důležité je už samotné najetí na dálnici, slouží k tomu připojovací pruhy. Někdy jsou ovšem příliš krátké a najíždění je tak třeba věnovat zvýšenou pozornost. Vždy platí: důležité je použití směrového ukazatele a sledování provozu za vámi (auta jedoucí po dálnici mají vždy přednost). Pokud přijíždíte k připojovacímu pruhu, na kterém jede auto a chce najet na dálnici, je pro plynulost provozu dobré přejet do levého pruhu. Samozřejmě pouze pokud v něm nejede nebo se rychle nepřibližuje jiné vozidlo.
Když dojedete pomalejší vozidlo, které předjíždí v levém pruhu (a nemůže se do pravého pruhu zařadit), nenajíždějte na něj, netrubte, neproblikávejte ho. Někdy to chce samozřejmě pevné nervy, to když se kupříkladu předjíždí dva kamiony, přičemž jeden jede 80 km/h a druhý ho předjíždí rychlostí 81 km/h.
Jednoduché pravidlo při jízdě na dálnici
Nicméně pokud zrovna nepředjíždíte, platí jednoduché pravidlo – jezdí se vpravo. Pokud je dálnice tříproudová, pak to není prostřední pruh (častý nešvar), ale pravý pruh (pokud mezi ním není nepřerušovaná čára zakazující přejíždění mezi pravým a prostředním pruhem).
Co dělat když dojedete auto, které stokilometrovou rychlostí jede v levém pruhu, přičemž pravý je volný? Především je opět dobré dodržet bezpečnou vzdálenost, dobré je i zapnout levý „blinkr“ a počkat, zda řidič díky tomu zaregistroval vozidlo za sebou. Když ani to nepomůže, máte k dispozici světelnou houkačku (tj. probliknutí dálkovými světly) nebo akustickou houkačku. Tyto dva způsoby používejte uváženě a pouze pokud jede řidič delší dobu v nesprávném pruhu – jinak si po právu vysloužíte image křupana.
Pozor při předjíždění, přesvědčte se raději dvakrát pohledem do zpětného zrcátka, zda za vámi nejede nebo se nepřibližuje rychlejší vozidlo. Pozor na tzv. mrtvý úhel (vozidlo jede vedle vás a vy jej nevidíte) a také na rychle jedoucí motorkáře, snadno byste je mohli přehlédnout.
Nepříjemná situace nastane, pokud jedete v levém pruhu a vjede před vás pomalejší auto. Spousta řidičů má problém s odhadem rychlosti jiných aut či motocyklů nebo prostě „nevidí“. Důležité je rychle začít brzdit (pozor na auta za vámi) a hledat případné únikové cesty. Nejhorší je, pokud vás řidič začal nesprávným předjížděním vytlačovat, pak je nutné buď velmi razantně brzdit (opět pozor na auta za vámi) nebo využít prostor u svodidel (případně levý pruh, pokud je volný).
Mimořádně důležité je dodržovat bezpečnou vzdálenost – na suchu je to minimálně dvě vteřiny od vozidla jedoucího před vámi. Kdo se lepí na ostatní auta, nemá šanci rychle zareagovat a ohrožuje tak i ostatní řidiče. Není až tak důležité, zda po suché a poloprázdné dálnici jedete 130 km/h nebo 150 km/h, ale je velmi důležité dodržovat náležitý odstup. Na mokré či zasněžené dálnici by měl pak být odstup výrazně větší.
A ještě něco: vždy používejte směrové ukazatele, jen tak mají ostatní účastníci přehled o tom, jaký chcete udělat manévr. Když dojíždíte stojící nebo pomalu jedoucí kolonu, vždy zapněte výstražné směrové ukazatele.
Dálnice sice umožňují rychlé přesuny, ale vzhledem k vysokým rychlostem je na řešení krizových situací méně času. Důležité je tedy předvídat a na jízdu se plně koncentrovat.