Článek
Jízdních asistentů pro bezpečnou jízdu po asfaltu jsou v autech spousty a každou chvíli přibývají. V terénu se nicméně řidiči musí většinou spolehnout sami na sebe - až na světlé výjimky typu „offroadového tempomatu“ v některých modelech Toyoty nebo asistenta pro sjíždění prudkých kopců, pomineme-li jízdní režimy do terénu.
Koncern Stellantis v rámci akce nazvané Software Day 2021 odhalil několik nápadů, které chce v budoucnu nabídnout jeepům s připojením k internetu. Zatím to jsou koncepty, ale v příštích generacích vozidel Jeep by se objevit mohly.
Chrysler možná dostane injekci živé vody v podobě elektrického crossoveru
Začněme offroadovou navigací. To je rozšíření klasického navigačního systému, které by nabídlo mapy více než šesti tisíc offroadových tras, aby řidiči nemuseli spoléhat na mobily nebo na papírové mapy.
S tím se pojí funkce nazvaná Group Ride, tedy česky „skupinová jízda“. Ta by umožňovala propojeným vozům - jinými slovy, stejně vybaveným zbrusu novým jeepům - se vzájemně vidět na trase. Něco takového by mělo ohromnou výhodu v tom, že by zbytek skupiny viděl, kde je ten, kdo se ztratil nebo kterému se porouchalo auto. Stellantis u této funkce uvádí i možnost komunikace, a to i bez pokrytí mobilním signálem.
Další dvě věci už některé jiné automobilky nabízejí. Aktualizace palubního softwaru na dálku je normou a velký head-up displej s rozšířenou realitou se dostává na silnice také.
Ten v jeepech by ale mohl být doplněn např. o ukazatel bočního náklonu, který je dosud např. v modelech Wrangler a Gladiator vidět v přístrojovém štítu či v centrálním displeji. A u elektrifikovaných verzí by mohl zobrazovat i stav nabití baterie tak, aby údaj byl vidět zvenku.
Koncepty těchto systémů koncern představil jako součást své strategie monetizace aut připojených k celosvětové síti, takže by tyto služby byly patrně podmíněné nějakým periodickým poplatkem po uplynutí nějakého období předplaceného v ceně vozu.