Článek
Jeep Grand Cherokee může být v některých svých verzích opravdu luxusním vozem, ovšem vrcholem byl vždycky model Grand Wagoneer. Ten ale zkraje 90. let minulého století zmizel bez přímé náhrady; Grand Cherokee byl a dodnes je přece jen menší.
Po zhruba třiceti letech automobilka oživila jméno Grand Wagoneer, a to přesně tak, jak jeho dlouholetou existenci tehdy ukončila – s velkým a luxusním SUV, konkurencí pro Lincoln Navigator nebo GMC Yukon. Ovšem, třebaže vidíme normální světla a zrcátka, vůz na fotkách je „konceptem blízkým sériové výrobě“, stojí v tiskové zprávě.
Designéři nešetřili chromem, a aby akcentovali šířku, příď nese poněkud tenkou variaci na masku značky Jeep se sedmi otvory. V tomto případě elegantně navazuje na světlomety a vede skrz ni svítící linka. O kus níž vidíme tenké proužky mlhovek a dvě masivní tažná oka.
Hranaté blatníky jsou poznávacím znamením jeepů, lakované B a C-sloupky trochu ubírají eleganci při bočním pohledu a zakřivení dolní linky oken před D-sloupkem vypadá, že na nic moc nenavazuje.
Vzadu opět vidíme svítící linku přes téměř celou šířku a také věc dnes poněkud pozoruhodnou – okno zadního čela není protaženo přes celé páté dveře, nýbrž má jasně viditelný rám. Některé zdroje hovoří o tom, že by se mělo dát zatahovat do dveří, stejně jako je normální u postranních dveří – a stejně, jako tomu bylo u posledního Grand Wagoneeru.
V kabině vidíme rovnou sedm displejů, ale i přesto si všimněte několika fyzických ovladačů mezi displeji na středové konzoli. Ovládají zejména klimatizaci. Displej nad nimi je standardním rozhraním infotainmentu, pod nimi se ovládají sedačky – jejich nastavování, vyhřívání, ventilace a masážní funkce.
Digitální přístrojový štít je dnes samozřejmostí, stejně jako displej na středové konzoli pro pasažéry prostřední řady sedadel; dá se očekávat čtyřzónová klimatizace. Další dva displeje slouží každý jednomu z těchto pasažérů a poslední, sedmý, má k dispozici spolujezdec.
Grand Wagoneer je nicméně sedmimístným SUV, stejně jako jeho hlavní konkurenti od koncernů GM a Ford. Třetí řada sedadel je obyčejnou třímístnou lavicí a své pasažéry nerozmazluje. Za zmínku stojí ještě audiosystém americké firmy McIntosh, která se většinou věnuje audiu v domácnostech a do aut se pustí jen naprosto výjimečně.
Grand Wagoneer má být založen na pick-up trucku Ram 1500, což by znamenalo rámovou konstrukci a pochopitelně obří rozměry, alespoň evropskou optikou – kola na voze na fotkách mají 24 palců v průměru a nevypadají nijak přemrštěně velká.
Pod kapotou tohoto konceptu je plug-in hybridní pohonné ústrojí, ovšem Jeep k němu neposkytl žádné další údaje. Dá se předpokládat, že bude totožný se systémem ve zmíněném Ramu 1500, který ale také zatím není na světě.
Je možné, že kromě plug-in hybridu bude existovat i ryze elektrická varianta –tisková zpráva hovoří o „bezemisním, téměř zcela tichém zážitku z jízdy“. Ovšem tato slova se mohou týkat i zmíněného plug-in hybridu. O tom, jaký spalovací motor bude v nabídce, není zmínka, ale bez poctivého osmiválce by Grand Wagoneer měl pozici na trhu značně ztíženou.
Automobilka píše o nezávislém zavěšení všech kol, vzduchovém podvozku a třech různých možnostech pohonu 4x4. Nepopisuje je zatím detailně, takže můžeme jen doufat, že mezi nimi bude i poctivý pohon všech kol s uzávěrkami alespoň středového a zadního diferenciálu. Z tlačítka „4WD Low“ na středovém tunelu ale lze soudit, že varianta s redukčním převodem v nabídce bude.
A konečně, dovoz do Evropy si troufneme označit za spíše nepravděpodobný, třebaže by si tu Grand Wagoneer pár zákazníků jistě našel.