Článek
Prvním čistě elektrickým modelem značky Jeep se stal kompaktní crossover Avenger, určený primárně pro evropské a další vybrané trhy. Nyní ale tradiční americká automobilka představuje svůj první globální elektromobil, Jeep Wagoneer S.
SUV postavené na koncernové platformě Stellantis STLA-Large je 4886 mm dlouhé, 2123 mm široké a 1645 mm vysoké. Ačkoliv se jedná o pořádný kus auta, jehož hmotnost dosahuje 2,5 tuny, díky vysokému důrazu na optimalizaci aerodynamiky se může pochlubit vůbec nejnižším koeficientem aerodynamického odporu v historii značky, a to Cd 0,29.
Jeep Wrangler může být od roku 2028 jen elektrický, dostane ale prodlužovač dojezdu
Automobilka tohoto výsledku dosáhla uhlazenými tvary, které jsou patrné už na první pohled. Důraz kladla na každou křivku, napojení čelního skla na kapotu i sklonění střechy u zadního spoileru. Navíc zapustila kliky do karoserie a zakryla podlahu, aby nikde nevznikaly nežádoucí vzduchové kapsy.
Navzdory inovativnímu přístupu si Jeep Wagoneer S uchoval charakteristickou masku se sedmi sloty, která je ovšem poprvé podsvícená. Její linka přitom navazuje na světlomety. Propojené jsou ovšem i zadní svítilny. Nechybí tradiční lemování podběhů a nástavců prahů a objeví se i 20“ kola.
Kabina si zachovává tradičně robustní ráz, v prezentované Launch Edition ale nabídne i ekologické umělé kožené čalounění, stropnici z mikrovlákna, ambientní osvětlení s pestrou paletou barev a hodnotně působící dekory. V palubní desce napočítáme hned čtyři obrazovky s celkovou využitelnou plochou 45 palců.
Před řidičem je 12,3palcový digitální přístrojový štít, uprostřed palubní desky je stejně velký displej infotainmentu s operačním systémem Jeep Uconnect 5 (podporujícím bezdrátové aktualizace), pod ním je menší displej s ovládáním ventilace (podobně jako v Audi) a čtvrtá obrazovka je před spolujezdcem.
Ve výbavě úvodní verze je také dvoudílné střešní okno, audiosystém McIntosh s 19 reproduktory a 12“ subwooferem. Zajímavostí jsou i vyhřívané a ventilované sedačky také v zadní řadě. Objem kufru ale značka nezmínila.
Pohon Jeepu Wagoneer S Launch Edition zajišťují dva elektromotory, každý na jedné nápravě, s kombinovaným výkonem 600 koní a 837 Nm točivého momentu. Výkon je posílán na všechna kola, přední elektromotor se ale umí od kol odpojit, takže vůz může pohánět jen zadní elektromotor a dochází k minimalizaci ztrát.
Díky působivému výkonu by 2,5tunové SUV mělo zrychlit z 0 na 96 km/h za 3,4 sekundy a maximální rychlost by měla dosahovat až 200 km/h. Baterie s kapacitou 100,5 kWh má zajistit dojezd přes 482 km, nabití z 20 na 80 procent by pak na rychlonabíječce mělo trvat 23 minut, nejvyšší podporovaný výkon ale značka neuvedla.
Jako správný Jeep by se ani Wagoneer S neměl ztratit v terénu. Automobilka ho proto vybavila voličem Selec-Terrain, který nabízí klasické jízdní režimy Auto, Sport, Eco, Snow a Sand.
Terénní předpoklady vozu ale prezentuje zatím jen koncept Wagoneer S Trailhawk, který dostal 18“ kola obutá do 31,5“ terénních pneumatik a zvýšený podvozek. Nechybí upravený nárazník pro lepší nájezdové úhly se zvýrazněnými tažnými oky a střešní nosič. Zadní nápravu automobilka vybavila elektronickou uzávěrkou a objevuje se nový jízdní režim Rock Mode.
Kabina nabízí nové, nevšedně barevné dekory, upravená sedadla a speciální kapsy ve dveřích s popruhy. V palubní desce před spolujezdcem je madlo pro pohodlnější jízdu v terénu, volant má upravený tvar pro lepší ovladatelnost a nechybí úchyty pro akční kamery ke zdokumentování výprav.
Terénní Jeep Wagoneer S Trailhawk je ovšem pouze jen konceptem, který se nejspíš v současné podobě do výroby nedostane. Trailhawk je však tradiční značení modelů značky Jeep do terénu a je pravděpodobné, že i Wagoneer S dříve či později dostane dobrodružnější verzi.
Klasický Jeep Wagoneer S se začne v Kanadě a USA prodávat během podzimu 2024, přičemž cena Launch Edition startuje od 71 995 dolarů, v přepočtu asi 1,65 milionu korun. Teprve poté bude následovat uvádění modelu na další globální trhy.