Článek
Akce Easter Jeep Safari v poušti Moab, kde se fanoušci a majitelé vozidel značky Jeep pravidelně schází, obdivují moderní i klasické vozy a zdolávají náročné přírodní překážky, je tradičně spojena také s prezentací různých konceptů přímo z dílny automobilky.
V minulosti zde značka prezentovala i elektrifikované koncepty, nyní ovšem sází spíše na retro styl, který podtrhují i výrazné barvy. Zajímavostí je pak skutečnost, že značka letos vystavila pouze čtyři koncepty, zatímco v minulých letech vozila až sedm vozidel.
Letošní čtveřici tvoří dva upravené modely Jeep Wrangler, jeden upravený pick-up Jeep Gladiator a prostor zazářit dostal i nejluxusnější model značky, tedy Jeep Grand Wagoneer.
Jeep Wrangler může být od roku 2028 jen elektrický, dostane ale prodlužovač dojezdu
Začněme od konceptu Jeep Gladiator Rubicon High Top Concept, který se stylem lakování a úprav exteriéru vrací do sedmdesátých let. Automobilka mu dopřála upravené nárazníky a více prostoru v blatnících, kam se vešly 40palcové terénní pneumatiky. Vzduchový podvozek nabízí úpravu světlé výšky a nápravy dostaly silnější diferenciály.
Kabina prošla jen drobnými změnami, jako je nové kožené čalounění, které barevně ladí s exteriérem. Korba pak dostala uzamykatelné úložné prostory. Pod kapotou zůstal sériový 3,6litrový motor V6 v kombinaci s automatickou převodovkou.
První upravený Jeep Wrangler trochu klame jménem. Zatímco označení Jeep Low Down naznačuje snížení podvozku, jeho světlá výška zůstala sériová. Díky novým karbonovým blatníkům se však do podběhů povedlo dostat 42“ terénní pneumatiky. Tato kombinace by měla znamenat nižší těžiště a lepší ovladatelnost, kterou řidiči rozhodně ocení.
Pod kapotou, jejíž prostřední část je nově průhledná, je totiž uložen 6,4litrový motor V8 HEMI, nabízející přes 470 koní. Koncept je lakován výraznou červenou barvou Poison Apple Red, kabina je čalouněna černou kůží a o její zastínění se stará tzv. bikiny top střecha.
Zeleně lakovaný koncept Jeep Willys Dispatcher zase nabízí kombinaci starého a nového. Jednoduše pojatý koncept, který zaujme označením Willys na kapotě, jednoduchou barvou exteriéru, masivním navijákem na jednoduchém předním nárazníku a 16“ bíle lakovanými ocelovými koly, totiž ukrývá plug-in hybridní pohonné ústrojí s tradičním označením 4×e.
Retro styl podtrhují hnědou kůží čalouněná sedadla, která postrádají opěrky hlavy, nebo hnědé dekory v palubní desce. Schopnosti vozu mimo silnice ovšem podtrhuje vyšší výkon hybridního pohonného ústrojí v kombinaci se zesílenými nápravami Dana 50 a upraveným převodem redukční převodovky.
Poslední koncept, vycházející z Jeepu Grand Wagoneer, dostal stylové označení Jeep Vacationeer Concept. Už na dálku zaujme pastelovým lakem Spearmint, který po bocích doplňuje linka připomínající dřevěné obložení starších modelů Jeep Wagoneer. Vůz dále zaujme přídavnými světly, skrytým navijákem a střešním stanem.
Kabina sází na retro design se světle hnědým čalouněním, dřevěnými dekory a kostkovanou látkou na předních sedadlech. Zadní řady sedadel ovšem z vozu zmizely, čímž vznikl prostor pro pohodlné kempování, a především pro přístup ke střešnímu stanu z vnitřní části vozu.
Podvozek zůstal sériový, díky upraveným blatníkům a podběhům se ale automobilce podařilo vůz posadit na 35“ terénní pneumatiky, které nepatrně zvýšily světlou výšku. Zdolávání náročnějšího terénu pak ještě usnadní ochrana podvozku.