Článek
Nová Honda Civic, s benzínovou osmnáctistovkou pod kapotou, si v nárazových testech vedla skvěle – ochrana dospělých byla téměř stoprocentní, ochrana dětí činila nadprůměrných 83 procent. „Prostor pro cestující zůstal stabilní při čelním nárazu, sedák a opěrka hlavy poskytovala dobrou ochranu proti poranění krční páteře v případě nárazu zezadu,“ uvádí se ve zprávě Euro NCAP. Dobrá byla ochrana hlavy, břicha i pánve, jediný problém byl s přístrojovou deskou a možným poraněním kolen.
Jeep Compass zradila ochrana chodců
Druhé testované vozidlo, Jeep Compass s 2,2litrovým dieselovým motorem, získal pouze dvě hvězdičky v celkovém hodnocení. Ochrana dětí i dospělých byla akceptovatelná, mimořádně špatná byla ochrana sražených chodců a špatně si Compass vedl také při bočním nárazu. V případě asistenčních systémů Jeep ztratil body za chybějící signalizaci bezpečnostních pásů a také za chybějící omezovač nejvyšší rychlosti (poměrně zbytečná funkce - nastavíte si během jízdy rychlost, například 130 km/h a vozidlo více nepojede).
Letošní metodika je přísnější než u automobilů, které nárazové testy Euro NCAP stihly do konce minulého roku. K tomu, aby testované vozidlo získalo pět hvězdiček, musí plnit ochranu dospělých na 80 procent a dětí na 75 procent. V minulosti obtížná ochrana chodců musí být nově pro pětihvězdičkové hodnocení nejméně 60 procent a stejný podíl musí mít i nabídka asistenčních systémů.
Euro NCAP automobily porovnává v rámci jednotlivých tříd, pokud tedy auto velikosti civicu dosáhne pěti hvězdiček, neznamená to, že je více bezpečné jako těžký compass. Přes nespornou vypovídající hodnotu těchto nárazových testů, je nelze brát jako dogma.
Výsledky crash testů Euro NCAP (únor 2012) | |||||
---|---|---|---|---|---|
automobil | celk. hod. | dospělí | děti | chodci | bezp. systémy |
Jeep Compass | 2 | 61 % | 76 % | 23 % | 43 % |
Honda Civic | 5 | 94 % | 83 % | 69 % | 86 % |