Článek
Když se řekne Ford Shogun, málokdo bude vědět, o co jde. Jméno Kia Pride už by mohlo zarezonovat trochu víc, zejména u fanoušků aut z 90. let minulého století. Jenže proč by někdo o pride, mrňavém a všeobecně nezajímavém autě, mluvil jako o jednom z nejvzácnějších aut na světě, a navíc měl potřebu psát o tom, že jeden kus shořel?
Ford Shogun je totiž něco jiného. Je to speciální verze Fordu Festiva a vzniklo jich šest kusů a jeden prototyp. Tedy, bohužel dnes už jen pět a jeden prototyp, neboť jeden shogun shořel při lesním požáru 30. prosince 2021 v coloradském okresu Boulder.
Posted by The Blue Turd on Saturday, January 1, 2022
Co konkrétně to je, když máme potřebu nad ztrátou uronit slzu? Přesně se to jmenuje „Ford SHOgun Festiva“ podle motoru SHO V6, třílitrového šestiválce o 220 koních. Ten samozřejmě nebyl standardním motorem, festiva byla běžně poháněna mrňavým čtyřválcem od Mazdy. Mazda tento model pro Ford vyvinula a ten později prodal licenci na výrobu značce Kia, takže jeden vůz se prodával různě po světě pod několika názvy, mj. Ford Festiva, Mazda 121 a Kia Pride.
Vznikl v roce 1990 tak, že automobilový závodník Rick Titus spolu se stavitelem aut Chuckem Beckem (ten je známý zejména výrobou špičkových replik Porsche 550 Spyder) vzali vraky Fordu Taurus SHO a Fordu Festiva a místo zadních sedaček festivy namontovali pohonné ústrojí taurusu.
Ten měl napříč před přední nápravou uložený zmíněný motor SHO V6 v třílitrové verzi, která dávala 223 koní. Označení SHO znamená „Super High Output“ („super vysoký výkon“) a tento motor vyvinula Yamaha pro ostrou verzi Fordu Taurus, prodávanou v letech 1989-1991. 1,5t sedan s ním zrychloval na 60 mph (97 km/h) za 6,6 sekundy, což bylo před třiatřiceti lety u auta s předním pohonem neskutečné číslo.
LOST FOREVER. For those who dont know what this is. This is a 1 of only 7 ever made "SHOGUN" a Ford Festiva with a...
Posted by The Blue Turd on Saturday, January 1, 2022
Výkon 223 koní byl na mrňavou festivu – je dlouhá jen necelého 3,5 metru a v sériovém provedení váží 780 kg a shogun ukáže na váze 993 kg – ohromná porce, navíc pohon zadní nápravy u auta s rozvorem 2295 mm může znamenat hodně divoké jízdní vlastnosti.
Stavitelé vůz doplnili o komponenty podvozku a brzdového systému z taurusu, aby si shogun s nově nabytým výkonem poradil. Pod přední kapotou našlo místo výkonnější chlazení motoru a také závodní palivová nádrž, takže se shogun musel tankovat se zvednutou kapotou.
Shogun dostal také laminátový bodykit, který z tohoto mrňavého auta dělá stroj, co by o sobě mohl prohlašovat, že jezdil skupinu B v rallye a každý by mu to věřil. A výkony tomu také odpovídaly – zrychlení na 60 mph bylo 5 sekund a čtvrtmíli vůz zvládl hluboko pod 14 sekund.
Protože stavitelé nechali motoru kompletní emisní systém, vůz prošel homologací a mohl se začít vyrábět. Plán zněl vyrobit 250 kusů, jenže výroba kusů pro zákazníky potřebovala nový taurus SHO a novou festivu, nikoliv vraky, takže shogun stál 42 tisíc dolarů. To je ekvivalent 1,88 milionu korun v dnešních penězích, takže vzniklo jen šest kusů.
Jeden z nich, ten s výrobním číslem 003, patří Jayi Lenovi; tento moderátor má ve své garáži leccos. A tomuto autu přidal systém vstřikování oxidu dusného, který krátkodobě zvedne výkon nad 300 koní.
Kousek s číslem 005 byl upraven pro závody v seriálu SCCA. Jaké výrobní číslo má shořelý kus, není známo. A třebaže u takto extrémně vzácných aut není nenormální, že se po totální škodě – nejen papírové, i fyzické – postaví od základu znova, pokud přežijí aspoň výrobní štítky s VIN, v tomto případě bychom na to úplně nespoléhali.