Hlavní obsah

Jedno z nejvzácnějších aut shořelo na prach

Vzniklo jich jen sedm, z toho pro zákazníky šest, a jeden z nich shořel v Coloradu při lesním požáru. Řeč je o Fordu Festiva Shogun, kapesní raketě, která jako by z oka vypadla soutěžním speciálům skupiny B.

Foto: Ford

Ilustrační foto

Článek

Když se řekne Ford Shogun, málokdo bude vědět, o co jde. Jméno Kia Pride už by mohlo zarezonovat trochu víc, zejména u fanoušků aut z 90. let minulého století. Jenže proč by někdo o pride, mrňavém a všeobecně nezajímavém autě, mluvil jako o jednom z nejvzácnějších aut na světě, a navíc měl potřebu psát o tom, že jeden kus shořel?

Ford Shogun je totiž něco jiného. Je to speciální verze Fordu Festiva a vzniklo jich šest kusů a jeden prototyp. Tedy, bohužel dnes už jen pět a jeden prototyp, neboť jeden shogun shořel při lesním požáru 30. prosince 2021 v coloradském okresu Boulder.

Co konkrétně to je, když máme potřebu nad ztrátou uronit slzu? Přesně se to jmenuje „Ford SHOgun Festiva“ podle motoru SHO V6, třílitrového šestiválce o 220 koních. Ten samozřejmě nebyl standardním motorem, festiva byla běžně poháněna mrňavým čtyřválcem od Mazdy. Mazda tento model pro Ford vyvinula a ten později prodal licenci na výrobu značce Kia, takže jeden vůz se prodával různě po světě pod několika názvy, mj. Ford Festiva, Mazda 121 a Kia Pride.

Vznikl v roce 1990 tak, že automobilový závodník Rick Titus spolu se stavitelem aut Chuckem Beckem (ten je známý zejména výrobou špičkových replik Porsche 550 Spyder) vzali vraky Fordu Taurus SHO a Fordu Festiva a místo zadních sedaček festivy namontovali pohonné ústrojí taurusu.

Foto: Ford

Ford Taurus SHO z roku 1989

Ten měl napříč před přední nápravou uložený zmíněný motor SHO V6 v třílitrové verzi, která dávala 223 koní. Označení SHO znamená „Super High Output“ („super vysoký výkon“) a tento motor vyvinula Yamaha pro ostrou verzi Fordu Taurus, prodávanou v letech 1989-1991. 1,5t sedan s ním zrychloval na 60 mph (97 km/h) za 6,6 sekundy, což bylo před třiatřiceti lety u auta s předním pohonem neskutečné číslo.

Výkon 223 koní byl na mrňavou festivu – je dlouhá jen necelého 3,5 metru a v sériovém provedení váží 780 kg a shogun ukáže na váze 993 kg – ohromná porce, navíc pohon zadní nápravy u auta s rozvorem 2295 mm může znamenat hodně divoké jízdní vlastnosti.

Stavitelé vůz doplnili o komponenty podvozku a brzdového systému z taurusu, aby si shogun s nově nabytým výkonem poradil. Pod přední kapotou našlo místo výkonnější chlazení motoru a také závodní palivová nádrž, takže se shogun musel tankovat se zvednutou kapotou.

Shogun dostal také laminátový bodykit, který z tohoto mrňavého auta dělá stroj, co by o sobě mohl prohlašovat, že jezdil skupinu B v rallye a každý by mu to věřil. A výkony tomu také odpovídaly – zrychlení na 60 mph bylo 5 sekund a čtvrtmíli vůz zvládl hluboko pod 14 sekund.

Protože stavitelé nechali motoru kompletní emisní systém, vůz prošel homologací a mohl se začít vyrábět. Plán zněl vyrobit 250 kusů, jenže výroba kusů pro zákazníky potřebovala nový taurus SHO a novou festivu, nikoliv vraky, takže shogun stál 42 tisíc dolarů. To je ekvivalent 1,88 milionu korun v dnešních penězích, takže vzniklo jen šest kusů.

Jeden z nich, ten s výrobním číslem 003, patří Jayi Lenovi; tento moderátor má ve své garáži leccos. A tomuto autu přidal systém vstřikování oxidu dusného, který krátkodobě zvedne výkon nad 300 koní.

Kousek s číslem 005 byl upraven pro závody v seriálu SCCA. Jaké výrobní číslo má shořelý kus, není známo. A třebaže u takto extrémně vzácných aut není nenormální, že se po totální škodě – nejen papírové, i fyzické – postaví od základu znova, pokud přežijí aspoň výrobní štítky s VIN, v tomto případě bychom na to úplně nespoléhali.

Související články

Ford udělal ze starého pick-upu elektromobil

Automobilka Ford představila unikátní koncept, který v sobě spojuje tradici s inovacemi. Jedná se o vůz s názvem Eluminator, který tvoří karoserie pick-upu...

Výběr článků

Načítám