Hlavní obsah

Jedná se o zrušení daně na CNG pro dopravu

Česká plynárenská unie (ČPU) v úterý požádala ministerstvo financí, aby osvobodilo zemní plyn (CNG) pro pohon automobilů od minimální spotřební daně, která činí 2,35 koruny za metr krychlový. Podle ČPU jsou výnosy státu z této daně zanedbatelné a nulová daň by mohla podpořit plánované zavádění zemního plynu v české dopravě.

Článek

Plynárenské společnosti se nedávno zavázaly, že do roku 2020 v Česku investují zhruba miliardu korun do výstavby stovky čerpacích stanic se zemním plynem. Podíl zemního plynu na spotřebě pohonných hmot má díky tomu do roku 2020 vzrůst z nynějšího půl promile nejméně na deset procent. Automobily by měly ročně spálit zhruba miliardu metrů krychlových zemního plynu.

Generální sekretář ČPU Josef Kastl řekl, že ČPU žádost o nulovou daň na zemní plyn pro dopravu odeslala ministerstvu financí v úterý. ČR se podle Kastla zavázala nezvyšovat spotřební daň pro zemní plyn používaný v dopravě do roku 2020, takže by jednání o nulové sazbě mohla být úspěšná.

"Máme vysoké ceny ropy, které zřejmě ještě porostou, takže zájem celé Evropy je dát prostor alternativním palivům a vytvořit pro ně podmínky. Myslím si, že je velká šance, že by to mohlo vyjít," prohlásil Kastl.

CNG zatím jen na několika místech

V ČR již funguje prvních 18 čerpadel stlačeného zemního plynu, z toho osm podnikových a deset veřejně přístupných. Podle dohody by nejpozději do jednoho roku měla být veřejná čerpací stanice v každém kraji a do roku 2013 mají tyto čerpací stanice stát také podél hlavních silničních tahů, a to zejména těch, které slouží pro tranzit přes Českou republiku.

Nejvíce jezdí autobusů

Automobilů využívajících k pohonu zemní plyn je zatím v Česku asi 460. Autobusů na zemní plyn jezdí v městských hromadných dopravách či na linkových trasách 165, dalších 160 osobních automobilů provozují plynárenské firmy. "Zhruba 120 osobních automobilů provozují jiné osoby. V ČR jezdí i odhadem osm nákladních a svozových vozidel odpadu," uvedl Lubomír Kolman z plynárenské společnosti RWE Transgas.

Vyplatí se CNG?

Náklady na pořízení automobilů s plynovým pohonem jsou vyšší než u vozidel využívajících motorovou naftu či benzin. Cenu osobních automobilů pohon na zemní plyn zvyšuje o 60 000 až 80 000 korun. Zatímco cena litru benzinu se nyní pohybuje kolem 30 korun, odpovídající množství zemního plynu stojí 15 až 18 korun. Pokud motorista ročně najede zhruba 40 000 kilometrů, návratnost investice se v případě osobního automobilu pohybuje kolem pěti roků.

Kromě výstavby čerpacích stanic proto plynárenské firmy chtějí svoji pozornost zaměřit na provozovatele linkových autobusů či MHD, kterým chtějí přispět na nákup nových autobusů s plynovým pohonem částkou 200 000 korun. Ročně by měly plynárenské společnosti na nákup autobusů vynaložit až deset miliónů korun.

Související články

Opel nabídne dva modely na zemní plyn

Dovozce vozů Opel do České republiky letos plánuje, že do nabídky zařadí první dva sériově vyráběné modely s pohonem na zemní plyn. Na začátku června...

Zemní plyn zřejmě od července nezdraží

Domácnosti se pravděpodobně v nejbližší době nemusí obávat dalšího zdražení zemního plynu. Podle předsedy Energetického regulačního úřadu (ERÚ) Josefa Fiřta...

Výběr článků

Načítám