Článek
Že nemáme v letních vedrech nechávat děti a psy v uzavřených autech, parkujících na slunci, slyšíme ze všech stran. Se zaparkovaným autem může být v těchto teplotách, a zejména v suchu, ještě jeden problém - horké výfukové potrubí může způsobit požár.
Konkrétně se to může stát v případě, že zaparkujete na vysoké suché trávě. Podle studie organizace SAE International, provedené v roce 2017, může dojít ke vznícení suché vegetace, pokud je v kontaktu s povrchem o teplotě 400 °C nejméně tři minuty.
Stejná studie uvádí, že u automobilu mohou teploty výfukového potrubí dosáhnout právě čtyř set stupňů Celsia. Nejteplejší prý výfukové potrubí je, když vozidlo náhle zastaví. Takto vysoké teploty si výfukové potrubí v experimentech uchovalo několik minut po zastavení.
Stává se to i v Česku, říká mluvčí hasičů
Je zaznamenán případ z Kalifornie ze září 2016, kdy muž zaparkoval na suché trávě. Ta pod jeho autem začala hořet. On požár hned zpozoroval, auto posunul a začal hasit. Uhasit začínající požár se mu ale nepodařilo a shořely více než čtyři čtvereční kilometry porostu.
Nejteplejší na výfukovém systému je katalyzátor
Nejteplejším dílem výfukového potrubí je katalyzátor. Začíná správně fungovat, tedy oxidovat CO na CO2 a přeměňovat uhlovodíky na oxid uhličitý a vodu a oxidy dusíku na dusík a kyslík, v teplotách mezi 200 a 300 °C.
Při běžném provozu vozidla může být jeho teplota kdekoliv mezi 400 a 800 °C. Proto je také vybaven tepelným štítem, který má zabránit, aby se vegetace či cokoliv jiného mohly dotknout jeho povrchu.
I v České republice dochází k požárům s takovouto příčinou. Mluvčí hasičů Středočeského kraje Vladimíra Kereková nám sdělila, že se přesná statistika takových požárů nevede, ale že horký výfuk může požár zažehnout a že se to skutečně stává. Jako třeba před lety na Uherskobrodsku. [celá zpráva]