Článek
Někteří prezentují budoucnost jako dobu, kdy si místo vlastnictví auta budeme aplikací v mobilu objednávat kapsle bez řidiče, které nás dovezou, kam budeme potřebovat - v podstatě robotické taxíky. Přístup, který na lasvegaském veletrhu CES 2020 prezentuje automobilka Honda, je však jiný - dává člověku na výběr, zda chce řídit, nebo se jen vézt.
Pro ovládání takového auta přepracovala princip volantu tak, aby umožňoval jak manuální řízení, tak i autonomní jízdu, a aby nebylo vůbec potřeba pedálů. Honda to nazývá „rozšířeným řízením”.
Auto bez řidiče doveze psa za jeho páníčkem, předpovídá Hyundai
Klepnutí na volant vůz nastartuje - resp. „zapnete”, má-li být elektromobilem - a pak zatlačením od sebe zrychlíte, přitažením k sobě zpomalíte. To je trochu neintuitivní a nepraktické, lepší by to bylo naopak, ale to je detail, snadno změnitelný v řídícím softwaru.
V případě autonomní jízdy, jak ukazuje video, může řidič vůz ovládat potažením prstu po věnci volantu - změní tak jízdní pruh. Honda tím dost možná naznačuje, že autonomní režim bude využitelný především na dálnici.
Dopravu na mistrovství světa ve fotbale mají zajistit i autonomní volkswageny
Takový systém řízení má i několik dalších výhod. Vidíme, že volant je standardně uprostřed auta a že je možné si ho přesunout na kteroukoliv stranu. To je levnější pro výrobce, protože nemusí pro Británii, Japonsko a další trhy stavět jiná auta než pro zbytek světa, a praktické pro uživatele, který při přejezdu do takových zemí prostě přesedne na druhou stranu auta, přesune si volant a má na silnici stejně dobrý výhled, jako místní řidiči.
Když navíc systém nepoužívá pedály, mohou takovýmto autem snadno jezdit i invalidé. K ovládání auta stačí ruce bez nutnosti jakékoliv přestavby. Ovšem, zda se tento koncept někdy dostane do skutečného provozu, je zatím ve hvězdách.