Článek
Tesla čelí tlaku veřejnosti poté, co Model S ve vysoké rychlosti narazil do stromu. Podle místní policie v autě nikdo neseděl za volantem. Po uhašení požáru policie našla ostatky dvou mužů – jeden seděl v přední části na sedadle spolujezdce a druhý v zadní části vozu.
I když se dosud zprávy točily kolem systému Autopilot, který měl umožnit dvojici přesednout, šéf Tesly Elon Musk se brání tím, že podle interního vyšetřování systém nebyl aktivovaný, potřebuje vodící čáry a nepřekračuje povolenou rychlost. Konkrétní vozidlo navíc údajně nemělo aktivovaný plný balíček těchto funkcí.
Your research as a private individual is better than professionals @WSJ!
— Elon Musk (@elonmusk) April 19, 2021
Data logs recovered so far show Autopilot was not enabled & this car did not purchase FSD.
Moreover, standard Autopilot would require lane lines to turn on, which this street did not have.
Nabízí se tedy otázka, co se konkrétně před nehodou událo. Dvojice před tragickou událostí pár stovek metrů od domu, odkud vyrazila, mohla věřit, že je systém aktivní, přestože nebyl. Vyšetřování úřadů pro silniční bezpečnost však ještě neskončilo.
Pět stupňů k puštění volantu. Autonomní řízení má svá pravidla
Muskův marketing narazil u německého soudu, systém Autopilot označen za zavádějící
Na sociálních sítích každopádně znovu kolují obrázky a videa, která ukazují, jak snadné je oklamat systém Autopilot, který už svým sebevědomým názvem dráždí regulátory.
Systém Tesly má podle mnohých nedostatečně zajišťovat pozornost či přítomnost řidiče, která je samozřejmě z legislativních důvodů stále nutná, šofér je pořád zodpovědný za své auto, jakkoli jsou zákony o puštění volantu v některých státech USA benevolentnější než v Evropě.
Několik záběrů majitelů ukazuje, že stačí obyčejná lahev či jiný obdobně těžký předmět, který volantu klade odpor, a Tesla Model S svého Autopilota nechá aktivovaného.
Uhasit elektromobil trvá i dny
Nehoda je zároveň další připomínkou, jaké trable mohou hasičům nadělat elektromobily při takto těžkých nehodách. Požár vozidla, kterému přihlíželi příbuzní dvojice, se podle serveru Daily Mail nepodařilo zcela uhasit ani po čtyřech hodinách a hasiči museli skrze správný postup komunikovat s automobilkou.
„Důvod, proč je hašení elektromobilů složitější, spočívá v konstrukci trakčního akumulátoru, kde jsou zapojené články. Ty jsou schované, aby se jim nic nestalo, v sarkofágu, který chrání baterii před vnějšími vlivy. Při havárii tam může dojít k chemické reakci a hoření,“ popsal dříve Novinkám Rudolf Kramář z Generálního ředitelství hasičského záchranného sboru.
V autosalonu v Praze vzplál luxusní hybrid. Skončil v kontejneru s vodou
K uhašení vozu nakonec využili 145 tisíc litrů vody. K požárům aut s trakčními bateriemi se podle pokynů některých výrobců často používá i vodní lázeň, tedy kontejner naplněný vodou a dalšími látkami, které zajistí bezpečnost i ekologický proces v tom smyslu, že nebezpečné látky neunikají přímo do okolí. „Takto ponořené musí zůstat několik dní,“ uvedla mluvčí hasičů k loňskému zásahu v Čestlicích, kdy vzplál plug-in hybridní vůz v servisu.