Článek
Samozřejmě že lidé používají při orientaci i sluch. Pokud vstupují do vozovky a zachytí podezřelý hluk, reflexivně z toho mozek vyvodí závěr, že se blíží nebezpečí. Jenže co když se žádný hluk neozývá? Co když se k přechodu blíží elektromobil, jehož největším hlukem je odvalování pneumatik, které však ve standardním hluku ulice úplně zaniká? Americký úřad pro bezpečnost na silnicích tak vypracoval 372stránkovou studii, která se tímto problémem zabývá.
Výsledek je ten, že elektromobily budou muset dělat hluk. A ne ledajaký. Bylo by pěkné mít třeba elektromobil, který by bublal jako V8 Small Block nebo si pokašlával jako stará bugatka. Jenže NTHSA přišla i s metodikou vyluzovaných zvuků. Budou povolené maximálně čtyři tóny na určených frekvencích a v určitém rozmezí decibelů.
EU plánuje synchronizaci legislativy s USA
Tuhle povinnost budou mít auta osobní, nikoliv tedy motorky, tříkolky nebo nákladní vozy. Vydávat zvuk budou muset při jízdě do 30 km/h, při couvání i při stání s aktivovaným jízdním režimem vozu.
Pokud si říkáte, že tyto problémy nás v Evropě zatím nečekají, tak vás musíme upozornit, že daná studie sice byla vytvořena americkou vládou, ale podíleli se na ní vědci z celého světa a byly sem zahrnuty zkušenosti z Evropy i Japonska. Navíc EU plánuje velkou synchronizaci legislativy Evropa-USA pro elektromobily a autonomní vozy.