Článek
Tmavě zelený vůz značky White s označením Model M pochází z roku 1909 a ve sbírce baviče Jaye Lena zaujímá čestné místo, neboť se jedná o jedno ze vzácných vozidel s parním generátorem staré 113 let. Leno se proto rozhodl, že veřejnosti ukáže, jak se s takovým vozem pracuje.
Je to zabiják nacistů, vypráví o Tatře T87 bavič Jay Leno
Bavič na svůj kanál Youtube s názvem Jay Leno`s Garage, kde se objevila třeba i jeho Tatra T87, ukázal, jak se startuje párou poháněný generátor, který následně pohání celý vůz.
Netrvá to sice tak dlouho jako u parních lodí, kde se muselo pod kotlem topit, ale i tak je k nastartování a nahřátí speciálních spirál třeba hodně vody, následně páry, a také plynu na zahřátí, hexanu na ovládání kontrolek a oleje na mazání motoru.
Vzhledem k tomu, že se vůz rozhodně nepoužívá každý den, Leno se z něj rozhodl vypustit veškeré tekutiny, které by mohly vůz časem znehodnotit. Start proto trval o to déle, neboť je musel slavný komik znovu doplnit.
Po doplnění trvá nahřátí spirál asi 10 minut a následně už lze alespoň pomyslet na to, že by vůz mohl startovat. I tak se ale ještě musí nastavit odpouštěcí ventily ve válcích a řada teplotních měřáků.
Tesla Model S Plaid je nejrychlejší produkční auto na čtvrtmíli, říká Jay Leno
Celkově nastartování Modelu M trvá dlouho, ale když se vše povede, vůz zní skutečně úchvatně a vážně připomíná parní lokomotivu. Navíc působí celkem civilizovaně a jasně dokazuje, že doba podobných průkopnických strojů byla úchvatná.