Článek
Dva měsíce po registraci značky ji zakladatel František Janeček nechal zapsat i u Světové organizace duševního vlastnictví v Ženevě. Dodnes známá ochranná známka Jawa v oválu byla zaregistrována v roce 1936.
Konstruktér a podnikatel Janeček původně vyráběl především zbraně. Později koupil od německé firmy Wanderer licenci na výrobu motocyklů. Jejich značku složil z počátečních písmen svého jména a názvu německé firmy. První motocykl, vyrobený v továrně v Praze na Pankráci, představil dosavadní zbrojař Janeček na Pražském autosalónu 23. října 1929.
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_E_I/oNrtWM.jpeg?fl=cro,0,0,799,449%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
František Janeček (1878 - 1941 ) , technik, průmyslník a vynálezce, m.j. zakladatel továrny na výrobu motocyklů zn. Jawa.
Úspěch se však nedostavil ihned. První motorka (Jawa 500 OHV "Rumpál") byla nejen drahá, ale i nepříliš kvalitní a musela být stažena z výroby. Obrat k lepšímu nastal s příchodem konstruktérů Angličana George Williama Patchetta a Josefa Jozífa. Nová Jawa 175 Villers z roku 1932 dobyla trh sloganem "Lepší stroj za méně peněz" a díky nízké ceně znamenala prudký rozmach nejen továrny, ale i tuzemského motorismu.
Za druhé světové války obsadila Janečkovy závody německá armáda. Zakladatel firmy však prozíravě nechal ukrýt před Němci tisíce náhradních dílů a konstruktéři pracovali na vývoji nových strojů ilegálně. Po válce, již bez zakladatele Janečka (zemřel v roce 1941), měla Jawa díky nepřerušenému vývoji náskok před konkurencí a mohla začít ihned vyrábět.
Nový motocykl Jawa 250, takzvaný pérák, si rychle získal světovou proslulost. Na péráky navázaly další úspěšné modely, například tzv. kývačky a panelky nebo model Jawa 500 OHC. Komunistická byrokracie a propagované heslo, že "do socialismu dojedeme automobilem, ne na motocyklu", bylo však počátkem pádu slavné značky.
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_E_I/LReBexn.jpeg?fl=cro,3,1,1276,717%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Jawa 350 OHC
Konstruktéři sice měli stále spoustu originálních nápadů, které mnohdy s chutí převzala konkurence, komunistický režim však motocyklům nepřál, a tak většina novinek končila v šuplíku, až jawy nebyly konkurenceschopné. V současnosti se motocykly Jawa v Česku stále vyrábějí, ale v malém objemu. Comeback však slaví v Indii, kde nedávno tamní společnost Mahindra začala vyrábět jawy v licenční dohodě s českou firmou Jawa Moto.