Článek
Konstruktér a podnikatel Janeček původně vyráběl především zbraně. Později koupil od německé firmy Wanderer licenci na výrobu motocyklů. Jejich značku složil z počátečních písmen svého jména a názvu německé firmy.
První motocykl, vyrobený v továrně v Praze na Pankráci, představil dosavadní zbrojař Janeček na Pražském autosalonu 23. října 1929. Úspěch se však nedostavil ihned. První motorka (Jawa 500 OHV „Rumpál“) byla nejen drahá, ale i nepříliš kvalitní a musela být stažena z výroby.
Obrat k lepšímu nastal s příchodem konstruktérů Angličana George Williama Patchetta a Josefa Jozífa. Nová Jawa 175 Villers z roku 1932 dobyla trh sloganem „Lepší stroj za méně peněz“ a díky nízké ceně znamenala prudký rozmach nejen továrny, ale i tuzemského motorismu.
Ostravští studenti zachránili historický motocykl Rumpál
Za druhé světové války obsadila Janečkovy závody německá armáda. Zakladatel firmy však nechal prozíravě před Němci ukrýt tisíce náhradních dílů a konstruktéři pracovali na vývoji nových strojů ilegálně. Po válce, již bez zakladatele Janečka (zemřel v roce 1941), měla Jawa díky nepřerušenému vývoji náskok před konkurencí a mohla začít ihned vyrábět. Nový motocykl Jawa 250, takzvaný pérák, si rychle získal světovou proslulost.
Na péráky navázaly další úspěšné modely, například tzv. kývačky a panelky nebo model Jawa 500 OHC. Komunistická byrokracie a propagované heslo, že „do socialismu dojedeme automobilem, ne na motocyklu“, byly však počátkem pádu slavné značky. Konstruktéři sice měli stále spoustu originálních nápadů, které mnohdy s chutí převzala konkurence, komunistický režim však motocyklům nepřál, a tak většina novinek končila v šuplíku. Jawy se postupně staly nekonkurenceschopné.
V současnosti se motocykly Jawa v Česku stále vyrábějí, ale v malém objemu. Comeback však slaví v Indii, kde tamní společnost Mahindra začala vyrábět jawy v licenční dohodě s českou firmou Jawa Moto. Argentinská společnost RVM zase vyrábí v Číně motocykly RVM by Jawa.