Hlavní obsah

Japonsko se bojí propadu daňových příjmů, zvažuje více zdanit elektromobily

Nižší daně na elektromobily ve srovnání s konvenčními auty znamenají pro Japonsko výpadek daňových příjmů, a to tam auta na elektřinu ani netvoří velké procento nově prodaných vozů.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Honda e (ilustrační foto)

Článek

Japonští zákonodárci zvažují zvýšení daní uvalených na elektrická vozidla. Důvod je jednoduchý - příjmy z daní z provozu osobních aut tam klesají, protože počet daňově zvýhodněných elektromobilů roste.

Majitelé konvenčních vozidel platí v Japonsku ročně až 110 tisíc jenů (cca 18 500 korun) v závislosti na objemu motoru. Pro elektromobily a vozy s vodíkovými palivovými články je ale tato daň plošně 25 tisíc jenů (4 195 korun) bez ohledu na parametry vozu. Pro Japonce je tedy elektrické auto jednou z cest, jak se dostat k vysokému výkonu a neplatit za to moc velké daně - aspoň dosud.

Elektromobily ročně tvoří 1-2 % nově prodaných aut v Japonsku. To nevypadá jako mnoho, avšak ministerstvo vnitra a komunikací, které se zde zabývá místními daněmi, má obavu, že se propad příjmů bude zvětšovat s rostoucím počtem elektromobilů na silnicích.

Těsně po roce 2030 převládnou v českých prodejích aut elektromobily, tvrdí šéf Škody

AutoMoto

Jedním z návrhů, jak daň zvýšit, je odstupňovat ji podle výkonu vozidla, uvádí web Nikkei Asia, který zprávu přináší. Japonsko z ročních daní z provozu vozidla financuje např. údržbu silnic a různé lokální projekty. Za rok 2022 očekává příjem 1,5 bilionu jenů, tedy 215,7 miliardy korun.

Ministerstvo financí, které má pod sebou národní daně, se zase obává poklesu příjmu ze spotřebních daní na palivo a zvažuje sledovat počet ujetých kilometrů, z nichž bude elektrickým vozidlům vyměřovat daň.

Proti takové dani se staví někteří zákonodárci. Ministerstvo ekonomiky, obchodu a průmyslu, stejně jako výrobci aut, se naopak staví proti jakémukoliv zvýšení daní na elektromobily, protože se obávají snížení poptávky po takových autech.

Je v každém případě nasnadě, že jakékoliv současné daňové zvýhodnění elektromobilů tu není napořád. Státy z provozu konvenčních aut získávají nemalé peníze a jejich výpadek, až budou lidé masivně kupovat elektromobily, bude potřeba nějakým způsobem nahradit.

Výběr článků

Načítám