Hlavní obsah

Japonské automobilky na vozech vydělávají, americké nikoliv

Novinky,

Hlavní rozdíl mezi americkými a japonskými automobilkami je v tom, že ty první krachují, zatímco ty druhé vydělávají hříšné peníze. Americký trojúhelník GM - Ford - Chrysler vydělá na jednom automobilu o 3814 dolarů méně, než rivalové Toyota - Honda - Nissan.

Článek

Již minulý rok byl rozdíl propastný. Jenže za dvanáct měsíců se ještě zvýšil o 915 dolarů (zhruba 18 000 kč), tedy téměř o třetinu.

Důvod je jasný. Vysoké náklady na výrobu drtí americké výrobce. V nákladech jsou započítány nejen vysoké ceny surovin, ale také extra velké mzdy, které si vynucují silné odbory, zdravotní péče zaměstnanců či peníze, jež vyplácí firma zaměstnancům z rizikových pracovišť. I přes úsporná opatření a snižování stavů jsou americké automobilky stále ve ztrátě. Podle poradenské firmy Stout Risius Ross má General Motor na jednom automobilu ztrátu 146 dolarů, zatímco Toyota na jednom voze vydělá 1977 dolarů.

A to může být pro GM celkem úspěch. Ještě před rokem na jednom voze tratila neuvěřitelných 1271 dolarů (zatímco Toyota vydělávala 1175 dolarů na automobilu). GM k radikálnímu snížení ztráty dospělo mohutným propouštěním asi 40 000 zaměstnanců. I to se ovšem dotklo financí značky. Odbory si vynutily velké odstupné, což GM připravilo horké finanční chvilky. Firma však nakonec ustála i "zlaté padáky" pro třetinu odstupujících manažerů. Finanční náhrady za odchod jsou nejvíce kritizovány všemi zainteresovanými stranami, kromě manažerů samotných.

Kde je chyba?

Automobilky v USA mají ale také objektivní problémy s dodavatelskou sítí. Ta se z drtivé většiny rekrutuje z amerických podniků, které mají vysoké ceny. Jediná místa na levnou výrobu jsou v Mexiku nebo v jižní Americe. Zde však v současné době nevládnou zrovna proamerické nálady a kvóty na export/import výrobků klesly na historické minimum.

To Japonci a Korejci se nerozpakují a nakupují materiál a díly tam, kde je to pro ně výhodné. Své závody mají rozesety po celém světě tak, aby to bylo výhodné i pro dodávky vozů do jednotlivých částí světa.

Aut se prodá méně

Amerika je automobilovým trhem, který si své čtyřkolové miláčky nenechá jen tak vzít. V mnoha městech ani nejsou chodníky, protože se prostě nepředpokládá, že by někdo chodil pěšky. Jenže myšlení lidí se začíná měnit. Cena ropy je na historickém maximu a s ní stoupá i cena benzínu. Na druhou stranu kurz dolaru vůči ostatním měnám slábne a lidé to již silně pocítili na svých peněženkách.

Již nyní jsou velké problémy s odbyty některých "velkožroutů" benzínu, jako jsou supervelké pickupy od Fordu, který dokonce musel pozastavit jejich výrobu. Lidé se začínají orientovat na levnější vozy s nižší spotřebou a nemění tak často svůj vozový park. Výsledkem je to, že příští rok se předpokládají nejnižsí prodeje automobilů za posledních sedm let. Podle odhadů by se mělo prodat kolem 16,1 miliónů vozidel, a to je ještě optimistický odhad.

Související témata:

Výběr článků

Načítám