Článek
Kdybych si byl tenkrát myslel, že je to utopie, hluboce bych se mýlil. Toyota ho totiž nyní představuje ve své nové generaci modelu Avensis, který se tak stává prvním osobním vozem v Evropě, jenž něco takového má ve svých útrobách zamontováno. Přesvědčil jsem se o tom nedávno v Barceloně, kde se uskutečnila mezinárodní novinářská prezentace této automobilové novinky.
Uvedené bezpečnostní zařízení o objemu 18 litrů má při nárazu ochránit kolena a nohy řidiče před poraněním o sloupek řízení a další plochy, které jsou umístěny pod volantem. Že mu v Toyotě připisují mimořádný význam, o tom svědčí, že je společně se dvěma čelními a dvěma bočními airbagy zahrnut do standardní výbavy pro jednotlivé trhy, včetně českého. Jinak však může být v avensisech až devět airbagů, včetně nafukovacích záclonek rozprostírajících se při havárii po obou stranách interiéru od čelního po koncový sloupek vozu. K tomu přistupuje i to, že kapota je konstruována tak, aby zmírnila co nejvíc poranění chodce při případném čelním střetu s vozidlem.
Větší na první pohled
Pocit vysoké míry bezpečnosti navozuje nový avensis už na první pohled. Ať už se jedná o čtyřdveřový sedan, pětidveřový liftback (karosérie s pozvolna splývající zádí) a pětidveřové kombi. I na nich je totiž patrný současný trend, že zvlášť automobily této, tedy střední třídy, výrazně povyrostly. Jsou masívnější. U avensisů to kromě vnějších rozměrů zdůrazňuje velká příď se zvětšenými světlomety a rozměrnou maskou.
Na evropském trhu, pro něž byl nový avensis tentokrát výhradně konstruován designérským centrem ED 2 Toyoty v jižní Francii nedaleko Nice, si to novinka chce rozdat například s Opelem Vectra, Fordem Mondeo, VW Passatem či Renaultem Laguna, ovšem nemenšími rivaly pro ni bude též nová Mazda 6 a Nissan Primera, které existují shodně jako avensisy ve třech různých karosářských provedeních. A opomenout nemohu ani novou Hondu Accord. Produkce nového avensisu se rozbíhá v anglickém závodě Toyoty v Burnastone, kde se šest let vyráběla první generace, která nahradila známou Carinu E.
Prostor těží z rozvoru
Porovnáme-li vnější rozměry, pak kombík je svými 4700 mm o 70 mm delší než sedan a liftback. Společné jsou pro všechny šířka 1760 mm, výška 1480 mm a rozvor 2700 mm, který je také hlavním původcem toho, že avensisy lze označit za jedny z nejprostornějších modelů ve své třídě. Zvlášť si to uvědomí cestující vzadu.
Pětičlenná posádka by ale neměla strádat ani pokud jde o zavazadlový prostor. Ten má základní objem u sedanu a kombi 520 l. V liftbacku je o 10 l menší. Po sklopení asymetricky dělených opěradel zadních sedadel se získá pro zavazadla objem až 1500 l v kombiku a 1320 l v liftbacku. Pro sedan výrobce tento údaj neuvádí.
Manipulaci s předměty rozhodně prospívá nízká nakládací hrana zavazadlového prostoru. Zajímavostí je, že krycí roletka kufru kombíku se dá v případě potřeby přepravy rozměrnějších předmětů uložit do prostoru pod podlážkou. Pod výklopnými dveřmi kombiku se bez shrbení může pohybovat osoba vysoká až 180 cm.
Svěží interiér
Do auta se cestující dostávají pohodlně velkými dveřmi s velkým úhlem otevření, které navíc lehce a tiše zapadají do rámů. Na to, jak nejlépe sladit jejich funkci, mají v Toyotě dokonce zvláštní tým.
Interiér působí svěžím dojmem, který umocňuje vzhled středové konzole s dobře čitelnými displeji a eleganci zase třeba prvky z leštěného dřeva. Anatomická sedadla poskytují výbornou oporu i větším osobám také při ostřejším projíždění zatáček. Ve výbavě může být za příplatek kožené provedení, stejně jako stabilizační systém VSC a navigace s příjemným hlasovým doprovodem. Multifunkční volant se nastavuje v podélné a výškové ose. Po nastartování se uprostřed horní části palubní desky vysune obrazovka navigačního systému s DVD mechanismem, která poskytuje mj. dostatečně velké barevné zobrazení a rozlišení k dobré orientaci v projížděném prostoru.
Interiér zaujme též solidním zpracováním a výběrem kvalitních materiálů, mezi nimiž hrají prim na omak příjemné měkké plasty. Příkladná je snadná dostupnost ovládacích prvků. A ještě jedna neopominutelná přednost: perfektní odzvučnění od motorů a vnějších zvuků. Bohatá je už základní výbava vozů. Vedle už uvedené pětice airbagů jsou její součástí např. ABS, protiprokluzový systém, dvouzonová automatická klimatizace, palubní počítač a výkonná audiosouprava.
Zatím čtveřice motorů
Toyota Avensis osloví zpočátku čtveřicí čtyřválců: třemi benzínovými o objemech 1,6 a 1,8 s proměnlivým časováním ventilů (VVT-i) a 2,0 l s označením D-4 VVT-i s přímým vstřikem paliva do válců a jedním dvoulitrovým dieselem D-4D vybaveným druhou generací vysokotlakového vstřikování paliva technikou common-rail. I když tento naftový motor patří ke špičce mezi obdobnými agregáty, doplní ho později ještě pohonná dvoulitrová jednotka D-4D s technologií D-CAT (Diesel Clean Advancet Technogies), která je založena především díky speciálnímu katalyzátoru na ještě dokonalejším čištění výfukových plynů.
Všechny motory jsou dodávány s pětistupňovou ručně řazenou převodovkou, u benzínové osmnáctistovky a dvoulitru mohou zájemci za příplatek dostat čtyřstupňovou automatiku.
Dojmy? Auto s komfortně naladěným podvozkem se chovalo za všech situací suverénně. Jízdní vlastnosti jsou špičkové. Ovládání vozu skvělé. Zatímco šestnáctistovka je spíš určena k poklidnějšímu cestování, oba dvoulitry jsou dravci. Nic na tom nemění skutečnost, že největší agilitu diesel projevuje ve spodním pásmu v rozmezí 2000 až 2200 otáček za minutu. Jeho energičnost při vyjíždění zatáčkovitých pasáží byla přímo obdivuhodná, přičemž k tomu často stačilo mít zařazený jen třetí převodový stupeň. Respekt si tento motor získá i hospodárností, neboť jeho průměrná spotřeba činí pouhých 5,6 l nafty na 100 km.
Nastupující avensis se stává novou vlajkovou lodí Toyoty pro Evropu, neboť tu dosavadní - Carmy - má už brzy víc než jen zastoupit. Na českém trhu se novinka ve všech třech karosářských provedeních objeví ještě do konce dubna. Nejlevnější verze, kterou je sedan 1,6 l, bude stát 619 900 Kč, což je s ohledem na její vybavenost a kvalitu velmi příznivá cena.
Motorizace Toyoty Avensis | ||||
Motory | 1,6 VVT-i | 1,8 VVT-i | 2,0 D-4 VVT-I | 2,0 D-4D |
Největší výkon (kW/min.-1) | 81/6000 | 95/6000 | 108/5700 | 85/3600 |
Točivý moment (Nm/min.-1) | 150/3800 | 170/4200 | 196/4000 | 280/2000-2200 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 12,0 | 10,3 | 9,4 | 11,2 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 190 | 200 | 205 | 195 |
Průměrná spotřeba (l/100 km) | 7,2 | 7,2 | 8,1 | 5,6 |
Poznámka: Údaje se vztahují k sedanu s manuální pětistupňovou převodovkou.