Článek
Zatímco ještě před pár lety měla auta halogenové žárovky a sem tam některá superluxusní xenonové výbojky, dnes u nových aut potkáte i LED či laserové světlomety, zhasínání pouze části kužele dálkových světel, aby nebyl protijedoucí oslněn, nebo dokonce možnost měnit, co svítí v zadních lampách, v závislosti na jízdním režimu.
Ta předposlední technologie se jmenuje LED Matrix a v autech se objevuje už nějaký ten pátek. Někde funguje lépe, jinde hůře, ale ve všech případech je jízda s ní v noci nesrovnatelně příjemnější a bezpečnější než bez ní. A to poslední umožňují organické LED diody u modernizovaného Audi Q5.
Právě tato automobilka se rozhovořila o tom, co můžeme na poli osvětlení automobilů očekávat v budoucnosti. Zda v blízké, či vzdálené, sice neupřesnila, ale pokud to je ve stavu, kdy už to lze prezentovat veřejnosti, odhadujeme, že na to zas tak dlouho automobilový svět čekat nebude.
U předních světlometů je podle Audi slibný malý LED čip s 1,3 milionu pixelů, které dokážou blikat až 5000krát za sekundu. K čemu to je dobré? Na vozovku před autem díky této technologii půjdou promítat „videa”.
A k čemu jsou videa na vozovce dobrá? Kromě uvítací animace, když bude řidič přicházet k vozidlu, se dá třeba promítnout šipka, do které ulice auto pojede. Řidiči to může zobrazit head-up displej s tzv. rozšířenou realitou, který už nyní nabízí např. Mercedes-Benz třídy S. Šipka promítnutá na vozovku to ale ukáže i všem okolo: „Tohle auto bliká doprava a pojede přesně do této ulice,” například.
Samozřejmě, má to dva zádrhele. Jednak, ve dne, např. na sluncem ostře nasvíceném asfaltu, budou nějaké promítnuté šipky vidět dost těžko, pokud vůbec. A za druhé, řidič nemusí vždy jet přesně podle navigace – může se rozhodnout jet jinudy, nebo v dané ulici může např. být čerstvě zákaz vjezdu, o kterém navigační systém ještě neví.
Automobilka ukázala také příští generaci digitálních organických LED diod. Tu současnou má výše zmíněné Audi Q5, ta příští ale umožní zobrazovat různé tvary lépe. Což znamená, že v případě zapnutých výstražných „dvojblinkrů” můžou k oranžovým směrovkám blikat ještě červené trojúhelníky, aby vůz okolí upozornil na nebezpečí ještě lépe.
Ve vzdálenější budoucnosti má být digitální OLED čip i ohebný, což zase o něco víc rozváže ruce designérům. Ovšem, ohebnou plochou LEDku představila firma Varroc už před dvěma lety.
V Ostravě vyvíjejí světla pro Škodu, Mercedes, Jaguar i Teslu
Zástupci Audi také přiblížili, že sekvenční směrovky – takové, které se rozsvěcují postupně od středu auta k vnějšku – znamenají drobné zlepšení bezpečnosti na silnicích. Nejsou totiž jen běžným blikajícím světlem, nýbrž zdůrazňují zprávu „Jedu tam”.
A konečně jsme se dozvěděli, proč některá auta rozsvěcují zadní obrysová světla i v režimu denního svícení, a jiná nikoliv. Audi vzadu nesvítí, protože je to ve dne zbytečné a spotřebovává to energii – ne moc, ale přesto nějakou. A když šetříte každý gram CO2 kvůli drakonickým pokutám za nadlimitní emise, pár takových trošek může udělat rozdíl.