Článek
Současná generace Hyundai i30 se prodává od roku 2017; má už za sebou i modernizaci. Nástupce se měl ukázat za dva roky, ovšem dle australského webu Drive jsou tyto plány aktuálně pozastaveny.
Důvodem je klesající tržní podíl běžných hatchbacků - lidé raději kupují crossovery. Podle nejmenovaného, ale vysoce postaveného manažera Hyundai stojí automobilka před rozhodnutím o budoucnosti modelu i30.
Dvojtest Hyundai i30 kombi po faceliftu: Racionální diesel vs. dychtivý benzín v N Line
O pár dní starší vyjádření Alberta Biermanna, který u automobilky vedl divizi N před odchodem do důchodu a do pozice technického poradce, dává tušit, jaké možnosti má automobilka před sebou: „Nemůžete dát jednu odpověď pro celý svět. V současnosti těžko říct, neznám aktuální stav rozhodování, ale rozhodně pro různé trhy jsou různé překážky a různé strategie.“
Podle Biermanna by i30 mohla přežít tam, kde je populární - v Indii, Rusku, Jižní Americe, Austrálii nebo části Evropy. Např. v Česku byl tento model dle dat Svazu dovozců automobilů v srpnu 2022 třetím nejprodávanějším po octavii a fabii.
Test Hyundai i30 N Fastback s dvouspojkovou převodovkou: Pořád skvělý chuligán
Zdroje jsou však podle Biermanna potřebné pro urychlení vývoje autonomní jízdy a elektrických aut, takže modely, jejichž tržní podíl klesá, jsou vždy v ohrožení. „Na některých trzích potřebujete v tomto segmentu elektromobil, pak tu je konkurence v podobě SUV - to všechno ukusuje tržní podíl,“ dodává konstruktér na adresu tradičních hatchbacků.
Znamená to, že příští i30 bude crossoverem na způsob Mazdy CX-30 nebo Toyoty Corolla Cross? To je zatím pouze spekulace; ostatně, Hyundai už nabízí podobně velký crossover Kona, který s i30 sdílí platformu.
Jiné spekulace hovoří o použití stejné techniky v nové karoserii, další zase o tom, že by nástupce byl k mání jen na omezeném počtu trhů. Co se ukáže být pravdou, se dozvíme v nejbližších letech.