Článek
Dodge Viper se může pyšnit titulem, který mu asi jen tak někdo nesebere – po celou dobu své výroby měl pod kapotou nejobjemnější motor v rámci silničních sériově vyráběných osobních automobilů. V roce 1992 přišel s osmi litry, objem později narostl na 8,3 a pro poslední generaci dokonce na 8,4 litru.
Milovníci velkoobjemových motorů ho tak vedou v úctě. Jenže Viper se od srpna 2017 nevyrábí – jeho pátá generace, nazvaná VX, skončila kvůli tomu, že se do ní nevešly hlavové airbagy, které americká legislativa od modelového roku 2018 vyžaduje.
Americký magazín MotorTrend se tedy zeptal Toma Galea a Chrise Theodora, dvou lidí, kteří stáli u zrodu původního Viperu, co si myslí o budoucnosti této americké ikony. Aktuálně nejsou plány vrátit Viper do výroby, anebo pokud je automobilka Dodge má, svět o nich alespoň neví. Gale a Theodore ale mají na případný návrat podobné názory.
„Byl by to kacíř. Nebaví mě supersporty s motorem uprostřed, jsou to jen různě vypadající klíny pod dveře. Nemyslím si, že svět potřebuje další,” řekl Theodore. Nutno podotknout, že to byl právě on, kdo stojí za stvořením úžasného Fordu GT z roku 2005. Dodge by podle něj mohl postavit elektrický Viper, ale „dnes si každý staví vlastní elektrický supersport, takže jak se odlišíte?” dodal.
Místo toho navrhuje vrátit se ke kořenům – k tomu, co z Viperu udělalo tak úspěšné auto na počátku 90. let. „Postavil bych auto s motorem vpředu a pohonem vzadu, ale tentokrát bych chtěl jít cestou co nejnižší hmotnosti, protože existuje jediná věc, kterou elektrické supersporty neumějí – lehkost,” navrhl.
„Rád bych ho viděl proporční, ale zmenšený – dlouhý nos, krátká záď, minimalistické auto. Udělal bych verzi 6,2 HEMI z Hellcatů s hliníkovým blokem, asi bych se zbavil těžkého kompresoru, dal mu dvě turba, možná přidal drobnou elektrifikaci a poháněl zadní kola,” pokračoval s tím, že výfuky by mohly být v žábrách za předními koly.
Gale souhlasil. „Pokud byste dostali takový úkol a měli postavit koncept, který by se stal nějakou příští generací, museli byste udělat něco, čeho si lidi všimnou, ne jen další verzi toho, co dělají všichni ostatní,” řekl MotorTrendu.
„Snažil bych se vymyslet způsob, jak zachovat proporce původního Viperu. (...) Podstata je, že cokoliv postavíte v této kategorii, musí být působivé svým zevnějškem. Nemůže to vypadat, jako že jste si jen navlékli oblek někoho jiného. Když to lidé uvidí, musí říct: ‚Wow, to je Viper,‘ ” dodal.
Třebaže plány na návrat Viperu nejsou známy, nebylo by s podivem, kdyby se nějaká další generace objevila. Viper už ve své historii pauzu měl – v letech 2010 až 2013. A Ford GT vstal z mrtvých nejen jednou, nýbrž dokonce dvakrát. Takže my, fanoušci Viperu ve všech jeho dosavadních formách, můžeme stále doufat.