Hlavní obsah

Jaká budoucnost čeká Dodge Viper? Elektromobil by neměl smysl, míní tvůrci

Jedno je téměř jisté – pokud přijde nový Dodge Viper, nebude mít atmosférický desetiválec o největším objemu na planetě. O velký motor však nepřijde, a ani by to neměl být elektro-supersport, neboť ten dnes staví každý.

Foto: Dodge

Dodge SRT Viper TA (2013, gen. VX, na snímku) svého času stanovil rekord produkčních aut na okruhu Laguna Seca. Bez přeplňování, jen se špičkovým podvozkem a aerodynamikou.

Článek

Dodge Viper se může pyšnit titulem, který mu asi jen tak někdo nesebere – po celou dobu své výroby měl pod kapotou nejobjemnější motor v rámci silničních sériově vyráběných osobních automobilů. V roce 1992 přišel s osmi litry, objem později narostl na 8,3 a pro poslední generaci dokonce na 8,4 litru.

Milovníci velkoobjemových motorů ho tak vedou v úctě. Jenže Viper se od srpna 2017 nevyrábí – jeho pátá generace, nazvaná VX, skončila kvůli tomu, že se do ní nevešly hlavové airbagy, které americká legislativa od modelového roku 2018 vyžaduje.

Foto: Dodge

První generace Dodge Viper, nazvaná SR I, vyráběná v letech 1992 až 1995.

Americký magazín MotorTrend se tedy zeptal Toma Galea a Chrise Theodora, dvou lidí, kteří stáli u zrodu původního Viperu, co si myslí o budoucnosti této americké ikony. Aktuálně nejsou plány vrátit Viper do výroby, anebo pokud je automobilka Dodge má, svět o nich alespoň neví. Gale a Theodore ale mají na případný návrat podobné názory.

„Byl by to kacíř. Nebaví mě supersporty s motorem uprostřed, jsou to jen různě vypadající klíny pod dveře. Nemyslím si, že svět potřebuje další,” řekl Theodore. Nutno podotknout, že to byl právě on, kdo stojí za stvořením úžasného Fordu GT z roku 2005. Dodge by podle něj mohl postavit elektrický Viper, ale „dnes si každý staví vlastní elektrický supersport, takže jak se odlišíte?” dodal.

Foto: FCA

Dodge Viper gen. SR II

Místo toho navrhuje vrátit se ke kořenům – k tomu, co z Viperu udělalo tak úspěšné auto na počátku 90. let. „Postavil bych auto s motorem vpředu a pohonem vzadu, ale tentokrát bych chtěl jít cestou co nejnižší hmotnosti, protože existuje jediná věc, kterou elektrické supersporty neumějí – lehkost,” navrhl.

„Rád bych ho viděl proporční, ale zmenšený – dlouhý nos, krátká záď, minimalistické auto. Udělal bych verzi 6,2 HEMI z Hellcatů s hliníkovým blokem, asi bych se zbavil těžkého kompresoru, dal mu dvě turba, možná přidal drobnou elektrifikaci a poháněl zadní kola,” pokračoval s tím, že výfuky by mohly být v žábrách za předními koly.

Foto: FCA

Dodge Viper gen. ZB I

Gale souhlasil. „Pokud byste dostali takový úkol a měli postavit koncept, který by se stal nějakou příští generací, museli byste udělat něco, čeho si lidi všimnou, ne jen další verzi toho, co dělají všichni ostatní,” řekl MotorTrendu.

„Snažil bych se vymyslet způsob, jak zachovat proporce původního Viperu. (...) Podstata je, že cokoliv postavíte v této kategorii, musí být působivé svým zevnějškem. Nemůže to vypadat, jako že jste si jen navlékli oblek někoho jiného. Když to lidé uvidí, musí říct: ‚Wow, to je Viper,‘ ” dodal.

Foto: FCA

Dodge Viper SRT10 gen. ZB II

Třebaže plány na návrat Viperu nejsou známy, nebylo by s podivem, kdyby se nějaká další generace objevila. Viper už ve své historii pauzu měl – v letech 2010 až 2013. A Ford GT vstal z mrtvých nejen jednou, nýbrž dokonce dvakrát. Takže my, fanoušci Viperu ve všech jeho dosavadních formách, můžeme stále doufat.

Související témata:

Výběr článků

Načítám