Článek
Označení jednotlivých druhů karoserie jsou obecně známá – např. tohle je hatchback, tohle sedan, a pokud je sedan větší, říká se mu limuzína. Tahle označení samozřejmě nevznikla sama od sebe – např. hatchback je spojením anglických slov „hatch”, tedy poklop či otvor, a „back”, tedy záď.
Původ slova sedan je trochu složitější. Člověka napadne, že to má něco společného se sezením, jenže sedí se i v hatchbacku a snad nikdo nechce, abychom u sedanu seděli na víku zavazadelníku.
Slovo „sedan” opravdu pochází z latinského „sedere”, tedy „sedět”. Zkraje 17. století se začalo používat označení „sede” či „sedan” pro krytou židli na dvou tyčích, ve které seděl šlechtic, a pomocí tyčí ho sluhové nesli, píše web Jalopnik.
V první polovině 17. století se toto slovo dostalo do angličtiny, kde nahradilo označení „covered chair”, tedy „krytá židle”. Když se začala objevovat první auta s pevnou střechou a zřetelným zavazadelníkem vzadu, označení „sedan” přejala. Byla totiž vizuálně trochu podobná.
„Limuzína” pochází z francouzského Limoges
Na rozdíl od sedanu je slovo „limuzína” francouzského původu. Ve své prvotní formě, „limousin”, odkazovalo na pršiplášť s kapucí a se stříškou nad tváří nositele. Své jméno tento oděv dostal, protože v něm chodili lidé z Limoges.
Na auta se dostal proto, že v dobách začátků motorismu měly luxusní vozy skutečně uzavřenou jen zadní část kabiny, ve které se vozil bohatý majitel. Řidič byl před nepřízní počasí chráněn jen malou stříškou, pokud vůbec. Tahle stříška vypadala jako ta na limousinu.
Postupem času začali výrobci aut nabízet lepší ochranu proti dešti i řidiči, ale označení „limousine”, v počeštěném tvaru „limuzína”, zůstalo. Jeho použití pro luxusní sedany ovšem není přesné – aby bylo auto skutečně limuzínou, musí být prostor pro řidiče od prostoru pro pasažéry oddělen přepážkou.