Hlavní obsah

Jak velký rozdíl na sněhu je mezi zimní a celoroční pneumatikou? Možná budete překvapeni

Vizuálně se celoroční pneumatika leckdy podobá spíš gumě letní, i když má fungovat i na sněhu. Jak to s funkcí je ve skutečnosti, zkoušel youtuber Jonathan Benson v zasněženém Michiganu.

Foto: Goodyear

Celoroční pneumatika Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 (ilustrační foto).

Článek

Jedním z hlavních důvodů, proč přes zimu jezdíme na zimních pneumatikách, není znění silničního zákona, ale fakt, že může nasněžit. Nedávno jsme však v podcastu Po asfaltu rozebírali, že pro řadu řidičů by mohly být lepší volbou celoroční pneumatiky. Jak na tom jsou v přímém srovnání se zimními na sněhu, říká video youtubového kanálu Tyre Reviews.

Srovnání je mezi třemi gumami od Michelinu – letní Pilot Sport 4S, celoroční Pilot Sport All Season 4 a zimní vyvinutou do arktických podmínek X-Ice Snow. Vizuálně jsou si podobné letní s celoroční – mají čtyři výrazné podélné drážky, kdežto u zimní jsou nejvýraznější šípovité drážky. Budou na tom výkony podobně?

Řidič nejprve jede na zimní gumě – stanovuje laťku. Data říkají, že na této gumě vůz na sněhu zpomalil z 32 na 8 km/h do 10 metrů, rozjel se z 8 na 32 km/h za zhruba tři sekundy a okruh určený k testování ovladatelnosti vozu ujel v čase 1:23,91 (v grafice ve videu je chybně uvedený čas 1:13,91).

Nechcete přezouvat? Test celoročních pneumatik

AutoMoto

Pak je na řadě celoroční pneumatika – a tou je řidič příjemně překvapen. Trakce není tolik ve všech směrech, Michelin u této gumy podle něj upřednostnil trakci při zrychlování a brzdění, což je u gumy určené pro auta, která jen sem tam potkají sníh, dobrá volba. Čas na okruh je 1:45,73, brzdění zabralo 12 metrů a zrychlení něco přes 5 sekund.

Testy zimních pneumatik 2021 nejen pro SUV: Zavedené značky jsou správnou cestou

AutoMoto

A konečně letní guma. Mějme na paměti, že není ani trochu připravena na takovéto podmínky, takže bude mizerná. Jenže bude k té celoroční aspoň blízko? Jak se rychle ukazuje, ani trochu. Brzdění zabralo nějakých 33 metrů, zrychlení 23 sekund a objetí okruhu 2:53,71. Ba co víc, mírný kopec, s nímž zimní ani celoroční guma neměly problém, ta letní vůbec nedokázala vyjet.

Výsledky, tedy že zimní guma je nejlepší, letní tragická a celoroční někde mezi nimi, se daly čekat. Překvapivé je to, jak blízko je celoroční guma té zimní v takto extrémních podmínkách, které, přiznejme si, na řadě míst v Česku za celou zimu nenastanou.

Související články

Čas na přezutí. Motoristé si připlatí

Venku se ochladilo a meteorologové avizují první sněžení, a tak by řidiči měli začít myslet na přezutí do zimních pneumatik. Tak jako téměř vše v poslední...

Výběr článků

Načítám