Článek
Autor kanálu Warped Perception na YouTube se rozhodl celému světu ukázat, jak konkrétně funguje katalyzátor. Z běžného katalyzátoru vyřezal vnitřní mřížku, tedy tu nejdůležitější část, a z ní vyrobil dva menší katalyzátory se skleněnou stěnou, aby dovnitř viděla kamera - a s ní i celý svět.
Svůj výrobek připojil k benzínovému motoru, takže se zabývejme jen trojcestným katalyzátorem, běžným u benzínových motorů v autech. Má tři funkce - redukci oxidů dusíku a oxidaci CO a nespálených uhlovodíků.
Když se podíváte dovnitř katalyzátoru - a je to vidět i v tomto videu - najdete hustou mřížku. Ta je pokryta katalytickou vrstvou, jejíž součástí nejčastěji bývá platina, palladium a rhodium. Katalytická vrstva při správné teplotě - okolo 800 °C - spouští katalytickou reakci, v níž se zmíněné škodlivé plyny mění na dusík, oxid uhličitý a vodní páru.
10 dopravních značek, které jste od autoškoly zapomněli
Pomiňme nyní fakt, že se oba katalyzátory během experimentu rozpadly, a všimněme si, co se v mřížce děje. Chvilku nic - katalyzátor je příliš studený na to, aby něco dělal. Ve chvíli, kdy autor videa přiškrtí motor, aby spaloval velmi bohatou směs - takovou, ve které je na dané množství vzduchu příliš benzínu, a tak není všechen benzín spálen - začne se mřížka zahřívat takovým způsobem, až doslova začne žhnout.
A v takové chvíli začíná katalyzátor fungovat, jak má - redukují se v něm oxidy dusíku na dusík a kyslík a oxidují v něm nespálené uhlovodíky a CO na CO2 a H2O.
SPECIÁL: 20 let Škody Fabia
Plameny z katalyzátoru nejsou standardní situací. Jsou vidět proto, že spalovaná směs je příliš bohatá a katalyzátor nestíhá „zpracovávat” nespálené palivo ve výfukových plynech. Dlouhodobé spalování příliš bohaté směsi může katalyzátor nenávratně zničit, ovšem proto, aby se to nestalo, mají dnešní auta elektronické řídící jednotky, které přesně určují dávkování benzínu.