Článek
Jezdíte-li na celoročních pneumatikách, tahle otázka se vás netýká. Pokud však, jako většina Čechů, máte jednu sadu pneumatik na zimu a druhou na léto, v nejbližší době přijde čas vyměnit letní obutí za zimní. A to znamená, že letní sadu bude potřeba uschovat do jara.
Pneumatika je ale na uskladnění relativně citlivá, minimálně ve srovnání s tím, co musí vydržet, když po ní jedete. A jsou zásadní rozdíly v tom, jak se skladují pneumatiky bez disků a jak gumy obuté na discích, ať už litých, či plechových.
Máte-li pneumatiky bez disků, není vhodné je klást na sebe ani zavěšovat. Postavte je na výšku a každý měsíc jimi pootočte, aby stály na zemi jinou částí běhounu.
Naopak máte-li pneumatiky na discích, není vhodné je stavět na výšku. Je vhodné je zavěsit na háky, příp. naskládat na sebe. I zde je vhodné je každý měsíc přeskládat, aby se střídalo zatížení.
V obou případech je vhodné jim zajistit suchý prostor, ve kterém nejsou zdroje ozónu (např. kompresory či fluorescenční zařízení) a ve kterém se teplota pohybuje od 10 do 15 stupňů. A samozřejmě ve kterém nejsou zdroje zapálení – pneumatika je velmi hořlavý materiál.
Je také vhodné se na zimní gumy jít podívat dřív, než vyrazíte do pneuservisu. Pokud na pneumatikách objevíte drobné trhliny, znamená to, že jsou na konci své životnosti a je na čase je vyměnit – i když má dezén ještě dostatečnou hloubku.
Připomínáme, že použití zimních pneumatik je na českých silnicích povinné od 1. listopadu do 31. března, pokud se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza anebo to lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat.
U vozidel do 3,5 t celkové hmotnosti musí v těchto případech být použité zimní pneumatiky o hloubce dezénu nejméně 4 milimetry v hlavních dezénových drážkách na všech nápravách. U vozidel nad 3,5 t zákon vyžaduje použití zimních pneumatik o hloubce dezénu nejméně 6 mm na hnaných nápravách.