Článek
Nastává doba, kdy lidé jedou do servisu, aby si nechali vyměnit kola s letním obutím na zimní. Přijde to na přibližně 400 - 600 korun, v závislosti na tom, zda si kola necháte umýt, v které provozovně je měníte a hlavně, zda „přehazujete“ kompletní disky i s koly, nebo máte jen jednu sadu disků. Podle informací z pneuservisů je poměr zhruba 80:20 ve prospěch výměny celého kompletu, u dvou lidí z deseti je tedy nutné prohodit pneumatiky z disku na disk.
Vypadá to jako banalita, vždyť vyměnit kolo dovede i čerstvý absolvent autoškoly. Jenže - jediný správný postup, který schvalují automobilky, se často od toho, který vidíte v servisu či na parkovišti před panelákem, více či méně liší.
Netvrdíme, že když si kola přehodíte sami, bude to rizikové, dobré je ale vědět, jak na to. A v servisu si správný postup ohlídat. Nám jej prozradil Karel Starý, vedoucí poprodejních služeb Škoda Auto ČR a servisní technik Tomáš Huml z pražského Auto Brejla.
Kola i pneumatiky máte zkontrolované, auto je zvednuté, co dál:
1) Při výměně kol musí být všechny dosedací plochy čisté. Mechanik tedy musí zkontrolovat nejen samotný disk, ale také dosedací a středící plochy brzdového kotouče a odstranit případné nečistoty, korozi a oleje, tuky. Totéž platí pro vrchlíky v otvorech pro šrouby a samotné šrouby kola.
2) Středící plocha kola je následně ošetřena speciálním voskovým přípravkem k ochraně proti korozi tak, aby nedošlo k potřísnění dosedacích ploch (které by mohlo mít v provozu vliv na účinnost brzd). Ovšem pozor: závity šroubů kol ani při výměně vlastními silami neošetřujte mazivem ani antikorozními prostředky. Stejně tak se nesmí mazivo či výše zmíněný voskový přípravek aplikovat na šrouby, dosedací plochy, náboj kola ani závit v něm.
3) Všechny šrouby musí být nejprve našroubovány ručně, přičemž se musí pohybovat zcela volně a závit se nikdy nesmí dotýkat otvoru v brzdovém kotouči. Šrouby zkorodované nebo s těžkým chodem vždy vyměňte. Následně se šrouby dotáhnou na moment 30 Nm (zde se můžete odchýlit od postupu, abyste nemuseli kupovat dva momentové klíče, použijte běžný klíč), vozidlo se spustí na podlahu a šrouby se křížem dotahují.
4) Výrobci automobilů předepisují dotahovat šrouby kol momentovým klíčem na moment přesných 120 Nm. Lidé, co si mění kola sami většinou momentový klíč nemají, často tak dotahují kola zbytečně velkou silou, plnou vahou dospělého na páce klíče. To je špatný postup! Kvalitní momentový klíč stojí kolem 4000 korun a má rozsah 40 - 200 Nm.
5) Předpisy automobilky také zakazují používat k dotahování kol pneumatickou utahovačku, jejíž použití neumožňuje zaručit a efektivně zkontrolovat přesné usazení a dotažení kol. Riziko špatného dosednutí ráfku na styčnou plochu lze snížit dotahováním šroubů tzv. křížem, tedy postupně vždy šrouby proti sobě.
Pak už zbývá jen správné dohuštění všech čtyř pneumatik. Jak ale za jízdy poznat, že s diskem či pneumatikou je něco špatně? Nesprávně osazené kolo se projevuje zvýšenými vibracemi, jejichž intenzita a charakter se mění s rychlostí a příčným zrychlením v zatáčkách.
V krajním případě, kdy se kolo již výrazně uvolňuje, také značně zvýšenou hlučností, která se může dále zvyšovat vlivem přetížení například při brzdění či akceleraci a masivními vibracemi, okamžitě zastavte a všechna kola zkontrolujte.