Hlavní obsah

Jak Škoda Popular před 85 lety překvapila Monte Carlo

Novinky, Daniel Havlina

Je to více než 85 let ode dne, kdy z Mladé Boleslavi vyrazili na slavnou Rallye Monte Carlo dva elitní závodníci Pohl a Hausmann. Na jih tehdy odjeli s jediným cílem. Proslavit automobilku Škoda a jejich vůz Popular Sport.

Foto: Škoda Auto

Škoda Popular Sport

Článek

Legendární Rallye Monte Carlo dodnes láká svým jménem, na kterém se proslavila celá řada různých modelů přes Mini Coopery až po Lancie. Svůj kus historie ovšem na jihu Evropy napsala i česká automobilka Škoda, která dodnes své sportovní deriváty modelů označuje názvem Monte Carlo. V rámci oslav 120 výročí existence Škoda Motorsport teď mimo jiné připomíná i příběh první úspěšné škodovky na slavném závodě.

Škoda Octavia RS přijíždí v limitované edici na oslavu 120 let motorsportu

AutoMoto

Škoda Popular Sport se s posádkou tvořenou Zdeňkem Pohlem a Jaroslavem Hausmannem účastnila 15. ročníku Rallye Monte Carlo, na kterou ovšem musela nejprve dojet. Pravidla závodu jasně určovala několik styčných bodů, ze kterých musí na jih posádky vyrazit. Mladoboleslavští si pro start vybrali daleké řecké Atény, odkud pak po ose Soluň, Bělehrad, Budapešť, Vídeň, Štrasburk a Avignon dorazili až do Monaka. Mimochodem, to vše jen ve dvou lidech, bez mechanika či servisního vozu.

„Podivné věci viděl jsem cestou, jednou couval proti nám v plné jízdě kůň a jindy jsem se zoufale vyhýbal mohutnému slonu. Ne, na silnici nic nebylo, šlo jen o vidiny při čtvrté probdělé noci. Stroj tichounce hučel, uspával a byla hustá mlha,“ popisoval tehdy pro kroniky Škody Zdeněk Pohl. On a jeho kolega byli jednou ze 72 posádek ze 105 přihlášených, které dorazily do Monaka.

Foto: Škoda Auto

Škoda Popular Sport

Foto: Škoda Auto

Škoda Popular Sport

Vůz Škoda Popular Sport se tedy účastnil třídy do 1500 kubických centimetrů, kde později obsadil senzační druhé místo, což byl na tehdejší dobu fenomenální úspěch vykoupený obrovským množstvím práce.

Auto v sobě totiž kombinovalo karoserii a šasi z Popularu a silnější motor z modelu Rapid, tedy čtyřválec 1,38 litru s výkonem 34 koňských sil a maximální rychlostí až 110 km/h. Auto mělo na závod dvě palivové nádrže, které zaručovaly dojezd i 1500 kilometrů, vůz spotřeboval 11,3 litru na 100 km. I tak vážilo auto pouhých 960 kilogramů. Vůz měl přitom i vymoženosti jako horkovzdušné topení, držáky na termosky či sklopné sedadlo pro spolujezdce, aby mohl za jízdy odpočívat.

Za tehdejším úspěchem stála mimo jiné i obrovská píle posádky, která vůz intenzivně testovala v zasněžených Krkonoších. Pomáhal jim k tomu i materiál od české firmy Baťa, která vyrobila kožené kombinézy jezdců, ale také speciální pneumatiky s terénním dezénem. Trénovalo se třeba i vyproštění auta ze sněhu. Posádka se nemohla shodnout, zda je lepší používat dřevěnou či plechovou lopatu, do Monaka si tak Pohl a Hausmann vezli obě.

Před 95 lety byl vyroben první automobil s logem Škoda

AutoMoto

Na úspěchu modelu Popular Sport později Škoda vystavěla jeden ze svých prvních sportovních sériově vyráběných vozidel. V limitované edici vznikla Škoda Popular Monte Carlo, která byla prvnímu zákazníkovi dodána v červenci roku 1936. Následně vzniklo celkem 70 vozidel, které si objednal i tehdejší jugoslávský král Petar II. Karadordević. Bylo mu přitom pouhých 14 let.

Související články

Výběr článků

Načítám