Článek
První zkušenost byla mlhavá. V potemnělé výrobní hale plné blikajících červených světel. Na lince bylo sem tam rozpracované čtyřdveřové auto. Byla to Panamera? Vypadá podobně, ale přední světla jasně říkají, že jsme se již dívali na Taycan v postupu výroby.
Tohle místo totiž vzniklo jen proto, aby se tu vyráběl Taycan, první masové elektroauto této tradiční značky. Už koncem července mělo Porsche na Taycan 30 tisíc předobjednávek, takže 1500 nových zaměstnanců, které výroba novinky potřebuje, se tu rozhodně nebude nudit.
A kdyby náhodou zájem poklesl, linka se dá upravit tak, aby na ní mohlo být vyráběno i v podstatě jakékoliv jiné Porsche. Elektromobil totiž s lehkým nadhledem na výrobu není až tak odlišný od normálního auta – vyrobíte elektromotor, baterii, nápravy, karoserii, interiér a v hale finální montáže to všechno spojíte dohromady.
Bezemisní Taycan je novou ikonou Porsche.
Taycan se až na články baterií, které dodává LG, od prvního do posledního šroubku vyrábí v Zuffenhausenu. Pro automobilku to znamenalo značné náklady, neboť stavěla „fabriku ve fabrice“ za plného provozu, a největší hala potřebovala ohromnou díru v zemi, aby mohlo vzniknout dost pater.
Proč se nestavělo do výšky? Protože Stuttgart leží v údolí, a kdyby byla hala příliš vysoká, bránila by přístupu čerstvého vzduchu do města. A proč se tedy Taycan nevyrábí v Lipsku, kde už Porsche jinou továrnu má a kde by byla výstavba snazší a levnější? Protože srdce Porsche je v Zuffenhausenu a Taycan je velmi důležité auto. Tedy, alespoň to automobilka tvrdí.
Kromě toho jsou na výrobě prvního elektrického Porsche zajímavé ještě dvě věci. Jednak, že značnou část výrobní linky netvoří pohyblivý pás, ale AGV, Automated Guided Vehicles. To jsou autonomní elektrické vozíky, které jezdí po podlaze po přesně určené trase. Že takové stroje ve fabrikách vozí díly, je běžné, ale tady na nich jezdí i rozpracovaná auta po jednotlivých pracovních pozicích.
Na výstavbu je taková linka jednodušší, protože nepotřebujete půlmetrovou díru pro základ pohyblivého pásu. Na provoz je také snazší, protože změny v ní je možné udělat jen softwarově a za dva dny, nepotřebujete týdny na přestavbu. A také je jednodušší si nějaký kus z linky „vytáhnout“ např. kvůli tomu, že zákazník chce něco zcela individuálního.
Další zajímavostí je, že výroba Taycanu je „uhlíkově neutrální“ - ve výsledku neprodukuje žádné emise oxidu uhličitého. To je součástí strategie, kterou Porsche má pro budoucnost: „Sledujeme cíl ‚Zero Impact‘ – že výroba nebude mít žádný negativní dopad na životní prostředí,“ říká Albrecht Reimold, člen představenstva Porsche pro výrobu a logistiku.
Start se vší parádou
Za velké pozornosti objektivů se honorace, jejímiž členy byli kromě německého ministra dopravy Andrease Scheuera a předsedy vlády Bádenska-Württemberska Winfrieda Kretschmanna také Oliver Blume, předseda představenstva Porsche, a sám dr. Wolfgang Porsche, vnuk Ferdinanda Porscheho, odebrala podepsat kapoty Taycanu.
A pak se dav vydal na frankfurtský autosalon, který později zahájil tradiční „večer Volkswagenů“ – událost v předvečer autosalonu, kde koncern VW odhalil své novinky. Letos byl tou hlavní model ID.3, který jezdí – jak jinak, v dnešní době – na elektřinu.