Hlavní obsah

Jak se vyhnout chodci a jak brzdit na sněhu? Vyzkoušeli jsme krizové situace za volantem

9:03
9:03

Poslechněte si tento článek

Příbram

Jak zvládnout vůz v náročných klimatických podmínkách? Co dělat, pokud nám na poslední chvíli někdo skočí pod kola? A jak vybrat namrzlou zatáčku? Nástrah na řidiče, obzvlášť v zimním období, čeká mnoho. Reportér Novinek si proto vyzkoušel školu smyku a v reportáži vám dá nahlédnout za volant často neovladatelného vozidla.

Jak se vyhnout chodci a jak brzdit na sněhu? Vyzkoušeli jsme, jak v autě reagovat na krizové situace Video: Marek Tereba, Novinky

Článek

Cílem školy smyku je vlastně jediné. Naučit se, jak reagovat v nečekaných situacích, které na řidiče na silnicích čekají. Během kurzu absolvuje každý zájemce přibližně dvouhodinovou lekci teorie.

Vysvětluje se správné držení volantu i práce s ním, aktivní i pasivní bezpečnost, technika i fyzika jízdy a důležitost kvalitních pneumatik. Procházíme i všechny asistenty, které v našem konkrétním vozidle jsou.

Po teoretické „nalévárně“ už nasedám do firemního vozidla. Vše se učí právě ve vozech, které kurzista používá denně.

Nejbezpečnější auta podle Euro NCAP? Vyhrála Škoda i čínský Zeekr

AutoMoto

Lekce začíná správným usazením. To je zapotřebí se také naučit. „Lidé často sedí opravdu nešťastně. Natažené ruce a téměř ležící poloha za volant nepatří,“ upozorňuje hlavní instruktor z Max Cars Jan Faktor.

„Volant si přitáhneme k sobě, dá se nastavit i výška. Je důležité, aby kontrolky nezakrýval střed volantu. Opěrka sedadla by měla být seřazena na zhruba 95 až 100 stupňů. Opěrka by měla být vytažena zároveň s vrcholem hlavy,“ vysvětluje odborník.

Foto: Stanislava Benešová, Novinky

Před nasednutím do auta je důležité si správně upravit polohu sedačky a volantu. Řidič by měl mít lehce pokrčené nohy tak, aby se mu dobře dosahovalo na pedály. Zároveň by také měly být lehce pokrčené ruce, proto se musí volant nastavit tak, aby na něj dobře dosáhl.

„Sešlápněte spojku,“ pokračuje. „Aha, noha je propnutá. To je špatně. Sedačku si dejte blíže. Znovu sešlápněte. Perfektní. Noha musí zůstat lehce pokrčená, aby se v případě nehody nelámaly nohy,“ říká instruktor.

A správně si prý musím držet i volant. Z autoškoly si ještě pamatuji, že mám mít ruce „za deset dvě,“ tedy tak, aby ruce kopírovaly polohu hodinových ručiček.

„Lepší je třičtvrtě na tři. A pravou ruku natáhněte na vrchol volantu. Zápěstí by se mělo dotýkat horní části věnce. Bezpečnostní pás pak utáhnu pod břichem a měl by jít přes kyčle. Vrchol pásu by měl kopírovat rameno,“ vysvětluje zásady dobrého usazení řidiče.

Trénink na běžné, ale krizové situace

Po úspěšném usazení se vydáváme na polygon. S kamerou jsme tentokrát vyzkoušeli tři základní situace, které jsou sice krizové, ale za volantem se běžně dějí. Obzvlášť v zimě.

Vyškolit se prý můžu až na 53 různých nácvikových prvků. „Záleží samozřejmě koho a na co školíme. Ale cílem je, aby si řidič osvojil správné návyky. Aby věděl, jak se podvědomě v konkrétní chvíli zachovat,“ ujasňuje instruktor příbramského polygonu.

KVÍZ: Znáte základy bezpečné jízdy v zimě?

AutoMoto

Krizové brzdění, vyhýbací manévr a zvládnutí auta v zatáčce. Tři situace, které mohou nastat a měli bychom si je osvojit dříve než v ostrém provozu.

„První věc, kterou si musí člověk uvědomit, je, na jakých je površích. My na polygonu celoročně disponujeme skluznými drahami. Když jsou namočené, dokážou simulovat tvrdě uježděný sníh. Skluznost je pak pětkrát vyšší, než je suchý asfalt,“ vysvětluje Faktor.

Foto: Stanislava Benešová, Novinky

Jako první jsme začali nouzovým brzděním a zkoušeli jsme rozdíl mezi brzděním na suchu a na mokru. Na zimních pneumatikách z rychlosti 50 km/h je auto schopno zastavit po zhruba 8–10 metrech v závislosti na reakci řidiče.

V době našeho absolvování kurzu byla teplota minus šest stupňů Celsia. „Skluznost byla až desetkrát vyšší a byla tady i místa ‚teplého ledu‘, kde byla až patnáctkrát vyšší,“ sděluje lektor.

Dodal, že je dobré si nouzové brzdění nejdříve vyzkoušet na suchu a následně právě na ledu, aby si řidič uvědomil rozdíl v délce brzdné dráhy. Ta se může lišit o desítky metrů.

Na suchém povrchu jsme to zvládli z padesátikilometrové rychlosti na osmi metrech, ze „stovky“ na pětatřiceti. Na ledu jsme ze čtyřicítky brzdili padesát metrů. „Ze šedesátky se nám brzdná dráha navýšila o 180 procent,“ vysvětluje lektor.

Foto: Stanislava Benešová, Novinky

„Když jsme jezdili na kluzné rovině, byla kluznost až 10× vyšší,“ popisuje instruktor. „Byla tady i místa teplého ledu, kde byla 15× vyšší,“ dodává.

Vyhnutí se chodci

Dalším náročnějším manévrem je ten vyhýbací. Pro představu situace, kdy jedeme po sněhové pokrývce a ve městě nám před auto skočí chodec či zvíře.

Chodce na polygonu simulují vodními stěnami. „Učíme se, že není dobré zpanikařit, ale před překážkou snížit rychlost, sundat nohu z brzdy a na takzvaně ‚lehkých kolech‘ udělat úhybný manévr,“ ukazoval v praxi před kamerou Novinek Jan Faktor.

Foto: Stanislava Benešová, Novinky

„Před překážkou je důležité snížit rychlost, sundat nohu z brzdy a udělat úhybný manévr. Při uklouznutí může pomoci asistent Electronic Stability Control (ESC, dříve ESP),“ vysvětluje Faktor. Program pomáhá stabilizovat automobil pomocí přibrzdění některého z kol a omezením výkonu motoru.

V praxi jsme také vyzkoušeli jízdu namrzlou a zasněženou zatáčkou a zvládnutí přetáčivosti i nedotáčivosti.

„Snažím se vždy řidičům klást na srdce, že se musím chovat bezpečně a defenzivně a musím umět předvídat. Já se mohu chovat jakkoliv, ale může nastat situace, že mě ke krizové situaci dotlačí jiný účastník silničního provozu. Já ji prostě musím podvědomě umět řešit,“ dodává instruktor závěrem.

Jak zvládnout smyk

„Smyk je ve vysokém procentu způsoben nebo zaviněn chybou řidiče. Nejčastěji se řidiči dostanou do smyku, když projíždějí zatáčkou nebo křižovatkou,“ uvedla k problematice policie ústy npor. Bc. Zdeňka Kubíka, vedoucího Dopravního inspektorátu ve Žďáru nad Sázavou.

Odborník dodal, že obecně lze použít pravidlo nebrzdit, v případě manuálu vyšlápnout spojku a vyrovnávat jízdu volantem.

Je ale také dobré vědět, jaký pohon vozidlo má. Jiný smyk dostane automobil s předním pohonem a jiný bude řešit řidič s pohonem zadních kol.

Smyk přední či zadní nápravy

Jak zvládnout smyk přední nápravy (vůz dostatečně nezatáčí):

  • ubrat plyn
  • nepoužívat brzdu
  • volantem pouze vyrovnávat, aby vůz zůstal na silnici
  • sešlápnout spojku do doby, než se podaří smyk vyrovnat

Jak zvládnout smyk zadní nápravy (auto se točí kolem své osy, tzv. hodiny):

  • ubrat plyn
  • nikdy nebrzdit
  • natočit volant proti vybočení zádi a sešlápnout spojku (když se záď auta natočí doprava, točte volantem doleva a naopak - dráha vozu by se měla vyrovnat a měli byste zůstat na silnici)

Zdroj: Policie ČR

Většina odborníků se ale přiklání k všeobecnému pravidlu. Brzdit se má před zatáčkou, v ní už ne. Do zatáčky se tedy vjíždí pomalu, projíždí se při pravém okraji silnice a dokončí se výjezd.

Při smyku, ať už přední, nebo zadní nápravy, se doporučuje okamžitě ubrat plyn a nebrzdit. Se zablokovanými koly se automobil hůře ovládá. Největší chyby se snaží odčinit asistenční systém jako ABS (antiblokovací systém brzd), ESP (elektronická stabilizace podvozku) nebo TCS (protiskluzový systém kol), ovšem ty rozhodně nejsou samospásné.

Námraza a sníh jsou často na neočekávaných místech

Podle analýzy Portálu nehod, jehož partnerem jsou Mapy.cz, se během zimních měsíců (tedy v lednu, únoru, březnu, listopadu a prosinci) v letech 2010 až 2023 stalo na českých silnicích více než půl milionu dopravních nehod.

Bezmála polovina z nich (230 tisíc) se odehrála na povrchu, který nebyl suchý. Na neposypaném náledí a ujetém sněhu bylo zaznamenáno 36 543 nehod, na posypaném sněhu 19 177 nehod, na rozbředlém sněhu 15 681 nehod a při náhlé změně povrchu (například námraza na mostě či místní náledí) 782 nehod.

Foto: Policie ČR

Nehod v zimních měsících se mezi lety 2010 a 2023 stalo přes půl milionu.

Námraza a sníh se často objevují na neočekávaných místech, což může být pro řidiče zrádné. Mosty, které nejsou chráněny okolní vegetací, jsou obzvláště nebezpečné, protože chladný vzduch proudící nad a pod jejich povrchem způsobuje rychlejší tvorbu námrazy.

Podobně jsou rizikové úseky v blízkosti vodních toků, kde vlhkost zvyšuje šanci na vznik kluzkých ploch.

Stíněná místa, například pod hustými stromy nebo v úzkých údolích, bývají problematická kvůli dlouhodobě nižším teplotám, které umožňují, aby led na vozovce zůstával i během dne.

Jak moc pomáhá ABS? Zkusili jsme kurz bezpečné jízdy v autě bez něj

AutoMoto

Další problematickou oblastí jsou stoupání a klesání, kde vozidlo při jízdě do kopce snadno ztratí trakci, zatímco při jízdě z kopce se může stát neovladatelným kvůli gravitaci a zhoršené přilnavosti. Kombinace těchto faktorů vyžaduje od řidičů zvýšenou opatrnost a schopnost předvídat nebezpečí.

Podle analýzy Portálu nehod existují výrazné regionální rozdíly.

„V Praze a Středočeském kraji dochází v zimních měsících k nejvyššímu počtu nehod, což lze přičíst hustotě dopravy. Nejhorší situace je v Karlovarském kraji a na Liberecku. Tyto regiony jsou charakteristické náročnějšími povětrnostními podmínkami, které vedou k častějšímu vzniku náledí a intenzivnějšímu sněžení, což vytváří ideální podmínky pro smyk. Silnice v horských oblastech pak zvyšují riziko náhlé změny povrchu nebo zledovatění,“ uvedl Jan Chalas ze společnosti DataFriends, která provozuje Portál nehod.

Řidič na Jesenicku podcenil namrzlou vozovku a srazil se s protijedoucím autem

Krimi

Výběr článků

Načítám