Článek
V případě motocyklu, který se chystá na „zimní spánek”, je vhodné baterii demontovat. Jestliže ji nelze snadno vyndat úplně, je dobré alespoň odpojit jeden kabel od baterie. Tímto postupem se zabrání vybití baterie - například u rozsvícených světel, alarmu, skrytého odběru a podobně.
„Na konci motocyklové sezóny je mimo jiné nutné postarat se i o baterii, která je třeba i půl roku v nečinnosti. Během této doby je baterie náchylná vůči hlubokému vybití, nevratné sulfataci, a tím nenávratnému poškození,” upozorňuje Vít Vondráček ze společnosti Efteria, která se zabývá dovozem a testováním baterií.
Průměrná baterie nevydrží déle než 6 let
Po vyndání vizuálně zkontrolujte, zda není baterie poškozená. V případě, že je údržbová, s tekutým elektrolytem, je třeba zkontrolovat hladinu elektrolytu a případně doplnit destilovanou vodou. U AGM a gelových baterií postačuje vizuální kontrola. Platí to pro motocyklové i automobilové baterie.
Průměrná životnost dnešních baterií je podle Víta Vondráčka 4 až 6 let. V případě problémů se startováním by se vám mohl hodit náš podrobný návod. [celá zpráva]
Tři mýty o bateriích a jejich údržbě |
1) Baterii je třeba před uskladněním vybít, aby vydržela |
Naopak, pokud se baterie uskladní ve vybitém stavu, nenávratně se poškozuje a na jaře bude téměř jistě dobrá už jen do recyklace. |
2) Baterii přes zimu nechám udržovací nabíječce, ať mám klid |
Drtivá většina nabíječek má udržovací napětí nastavené na 13,5V. Ponechání baterie na této nabíječce po dobu několika hodin není problém, pokud ale zůstane v tomto stavu několik dní až týdnů, dochází ke korozi kladné mřížky, a tím se akumulátor poškozuje a zkracuje se jeho životnost. |
3) Baterie je třeba uchovávat v teple |
Plně nabité baterii nevadí mrazy ani - 40 °C, čím je teplota skladování vyšší, tím rychleji probíhají chemické reakce uvnitř baterie a je rychlejší samovybíjení. Ideální teplota pro skladování baterie je 5 -10 °C. |
Pro Novinky.cz Vít Vondráček ze společnosti Efteria, s.r.o. |