Článek
V naší redakční garáži se to elektromobily poslední měsíce hemží mnohem více než kdykoli předtím. Ovšem krátké svezení s raritním elektrickým favoritem mi vykouzlilo nebývalý úsměv na tváři.
Plzeňská mise
Nápad na elektrickou variantu favoritu nepochází z Mladé Boleslavi, ale z Plzně. Škodovácký hatchback si do rukou vzala společnost Škoda Elcar Ejpovice, dceřiná společnost Škody Plzeň. Výroba začala v roce 1992 a skončila už o rok později.
Ejpovická firma získala zakázku na 200 aut do Švýcarska. Vinou delšího vývoje a plánování však tento zájem opadl. Následně se jednotlivé kusy vyvezly i do dalších evropských zemí, část pak skončila na tuzemském trhu. Vedle toho ještě vznikala i verze pick-up, několik kusů si tehdy rozebrala Česká pošta.
Matná Škoda Rapid aneb Sen indického tunera jde do výroby
Těchto hatchbacků s názvem Eltra 151 najdete v Česku nejspíš jen po dvou kusech. Jeden z nich, který opečovává mladoboleslavská automobilka, jsem měl možnost krátce řídit v hradozámeckém areálu v irském Durrow.
Bzučíme si
Zástupce škodováckého muzea mi klade na srdce, abych s eltrou raději nevyjížděl mimo areál, a ví proč. Do vozu usedám za chladného počasí, ve kterém je kapacita baterií omezená, a navíc nemáme zcela nabito. S absencí chytré elektroniky se akumulátory nechají vyždímat do kritičtějších hodnot, než je tomu u moderních elektroaut.
Ve světle dnešních elektrických vozů, které na plné dobití ujedou v reálném provozu klidně přes 500 kilometrů, zní totiž parametry eltry docela úsměvně. Elektromobilita v plenkách v tomto případě znamená 14 olověných akumulátorů v zavazadelníku, které s napětím 6 V údajně nabídnou 80 kilometrů dojezdu.
Přední kola pohání elektromotor s výkonem 15,5 kW. Je pouze jednosměrný, kvůli čemuž potřebuje převodovku, která zařadí zpětný chod. Dnešní elektromobily couvají díky opačnému buzení - umí se točit i na druhou stranu.
Škoda má jméno pro zcela nové SUV, nechybí v něm Q
Překvapí tak sice, že vedle sebe máte páku převodovky a nechybí ani klasická spojka, ovšem řazení tu nemá velký vliv, jelikož elektromotor má maximum točivého momentu od nuly. Rozjede se tak zařazením nějaké rychlosti, puštěním spojky a především přidáním plynového pedálu.
Následně se ozve bzučení jako ze sci-fi filmu a favorit se rozjede. Bohužel jsou baterie už opravdu na mizině, a tak se mu do kopce moc nechce. Nevadí, i rozvážné tempo stačí k tomu, abych mohl konstatovat, že z hlediska řízení a chování je auto opravdu takovým lehce naloženým favoritem.
Nic vás tu nepřekvapí. Jeho parametry sice nejsou použitelné, ale tohle auto ukazuje, že elektromobily nejsou žádným high-tech moderním řešením.
V principu jde o jednoduché stroje, jen ty moderní mají na bedrech mnohem vyšší požadavky zákazníků - musí se v komfortu přiblížit autům se spalovacími motory. Což je úkolem pro vozy na zcela nových speciálních platformách, jako je plošina MEB, na které Škoda letos představí nové SUV Enyaq.