Hlavní obsah

Jak se měří objem zavazadelníku? Ručně a podle normy

Novinky, Marek Bednář

Objem zavazadlového prostoru není jen číslo na papíře - automobilka do kufru musí být schopna vyskládat takový počet normovaných kvádrů o objemu jednoho litru, jaký objem v katalogu uvádí.

Foto: Petr Hloušek, Právo

Zavazadelník Škody Kodiaq

Článek

Třebaže téměř všechno kolem vývoje automobilů dnes vypočítávají počítače, pořád jsou věci, které je lepší dělat ručně – a podle automobilky Škoda je měření objemu kufru jednou z nich.

I když je objem zavazadlového prostoru běžně uváděn v litrech, nelije se do auta voda; ostatně, když skládáte do auta věci, taky většinou nevyužijete i poslední milimetr krychlový – mezi věcmi bývá trocha vzduchu. Takže i norma ISO 3832:2002, která v současnosti stanovuje způsob měření objemu zavazadelníku, počítá s pár mm3 vzduchu.

Foto: Škoda

Normované kvádry pro měření objemu mají rozměr 20 x 10 x 5 cm.

Podle ní se objem měří tak, že do kufru auta skládáte kvádry o velikosti 20 x 10 x 5 cm, což dává dohromady 1000 cm3 – jeden litr. Kvádry se do auta nesmí tlačit silou a základní objem se měří po horní plato zavazadelníku, které ale nesmí být kvádry nijak nadzvedáváno, a pochopitelně musí být možné kufr zavřít.

Samozřejmě se zahrnuje prostor pod podlahou a kapsy či prohlubně po stranách za podběhy. Norma také dovoluje z kufru před měřením vyndat vše, co není pevně spojeno s automobilem.

Nová Škoda Fabia Combi dorazí se zpožděním

AutoMoto

V případě měření maximálního objemu zavazadelníku, tedy se sklopenými všemi sedadly kromě dvou předních, se kvádříky skládají až po střechu a i do prostoru pro nohy zadních sedadel, je-li tento prostor přístupný otevřením bočních dveří. Přední sedadla jsou v takovém případě nastavena pro „normovaného člověka”, vysokého 185 cm.

Zavazadlový prostor se ovšem i navrhuje, nejen měří po vyhotovení prototypu vozu. Tehdy se k odhadu velikosti využívá výpočetní techniky – a počítačům to podle Škodovky trvá klidně i celý víkend. „Hledá totiž nejlepší možnou cestu, a když se kostička nevejde, zkouší, kam až musí sestavu rozebrat, aby prostor využil co nejlépe,” vysvětluje Peter Hancko, jeden z konstruktérů zavazadlového prostoru u Škody.

Objem se pak měří jednak na počítači, a jednak i ručně; skládání je otázkou několika hodin a zkušený technik dokáže v kufru „najít” o pár litrů víc, než jak to zvládne počítač.

Foto: Petr Horník, Právo

Zavazadelník Škody Scala (na snímku) je podle autoklubu ADAC menší, než udává výrobce.

Německý autoklub ADAC před několika týdny provedl zkušební měření zavazadelníku, do nějž zahrnul i škodovky Fabia a Scala. Hovoří o použití stejné normy a pěnových kvádrů.

Oběma autům naměřil kufry znatelně menší, než by být měly. V případě fabie to bylo 290 litrů oproti 330 udávaným výrobcem, v případě scaly 370 oproti udávaným 467. Kde rozdíly vznikly, autoklub nevysvětluje, ani nespekuluje.

Neuvádí však, jaké provedení vozů k měření použil; Škoda měří kufry v základních konfiguracích a uvádí, že různé dodatečné prvky mohou jeho velikost ovlivnit.

Související články

Škoda Enyaq kupé shodila trochu maskování

Chystaná kupé verze elektromobilu Škoda Enyaq iV, která by mohla dostat označení GT po vzoru čínského kodiaqu ve verzi kupé, shodila část svého maskování....

Výběr článků

Načítám