Článek
Třebaže téměř všechno kolem vývoje automobilů dnes vypočítávají počítače, pořád jsou věci, které je lepší dělat ručně – a podle automobilky Škoda je měření objemu kufru jednou z nich.
I když je objem zavazadlového prostoru běžně uváděn v litrech, nelije se do auta voda; ostatně, když skládáte do auta věci, taky většinou nevyužijete i poslední milimetr krychlový – mezi věcmi bývá trocha vzduchu. Takže i norma ISO 3832:2002, která v současnosti stanovuje způsob měření objemu zavazadelníku, počítá s pár mm3 vzduchu.
Podle ní se objem měří tak, že do kufru auta skládáte kvádry o velikosti 20 x 10 x 5 cm, což dává dohromady 1000 cm3 – jeden litr. Kvádry se do auta nesmí tlačit silou a základní objem se měří po horní plato zavazadelníku, které ale nesmí být kvádry nijak nadzvedáváno, a pochopitelně musí být možné kufr zavřít.
Samozřejmě se zahrnuje prostor pod podlahou a kapsy či prohlubně po stranách za podběhy. Norma také dovoluje z kufru před měřením vyndat vše, co není pevně spojeno s automobilem.
Nová Škoda Fabia Combi dorazí se zpožděním
V případě měření maximálního objemu zavazadelníku, tedy se sklopenými všemi sedadly kromě dvou předních, se kvádříky skládají až po střechu a i do prostoru pro nohy zadních sedadel, je-li tento prostor přístupný otevřením bočních dveří. Přední sedadla jsou v takovém případě nastavena pro „normovaného člověka”, vysokého 185 cm.
Zavazadlový prostor se ovšem i navrhuje, nejen měří po vyhotovení prototypu vozu. Tehdy se k odhadu velikosti využívá výpočetní techniky – a počítačům to podle Škodovky trvá klidně i celý víkend. „Hledá totiž nejlepší možnou cestu, a když se kostička nevejde, zkouší, kam až musí sestavu rozebrat, aby prostor využil co nejlépe,” vysvětluje Peter Hancko, jeden z konstruktérů zavazadlového prostoru u Škody.
Objem se pak měří jednak na počítači, a jednak i ručně; skládání je otázkou několika hodin a zkušený technik dokáže v kufru „najít” o pár litrů víc, než jak to zvládne počítač.
Německý autoklub ADAC před několika týdny provedl zkušební měření zavazadelníku, do nějž zahrnul i škodovky Fabia a Scala. Hovoří o použití stejné normy a pěnových kvádrů.
Oběma autům naměřil kufry znatelně menší, než by být měly. V případě fabie to bylo 290 litrů oproti 330 udávaným výrobcem, v případě scaly 370 oproti udávaným 467. Kde rozdíly vznikly, autoklub nevysvětluje, ani nespekuluje.
Neuvádí však, jaké provedení vozů k měření použil; Škoda měří kufry v základních konfiguracích a uvádí, že různé dodatečné prvky mohou jeho velikost ovlivnit.