Článek
Emise jsou dnes alfou a omegou vývoje nových a úprav stávajících motorů. Důvodem jsou stále se zpřísňující požadavky na čistotu výfukových plynů i na spotřebu paliva.
Při nesplnění těch prvních vůz vůbec nebude homologován do silničního provozu, u těch druhých zase výrobci ze strany EU hrozí vysoké pokuty. Každá automobilka tak ve svých závodech pracuje na měření emisí, a to jak v laboratoři, tak od loňského roku i ve skutečném provozu na silnicích.
Škoda měří emise v laboratoři v Mladé Boleslavi, kde na to má tři „boxy” - válcové zkušebny, tedy místnosti, kam vjede auto na připravené dynamometry. Ty mají válce, které se otáčejí proti kolům a simulují silnici. To je totiž jediný způsob, jakým lze zajistit, aby všechna auta měla při měření naprosto stejné podmínky.

Měření emisí probíhá i v reálném provozu. Je označováno RDE.
Měření probíhá při teplotách 23, 14 a -7 °C, ale boxy jsou schopny simulovat teplotu v rozsahu od -40 do 65 °C, a také až do rychlosti „jízdy” vozu 250 km/h. Simulovány jsou i odpory vozu při jízdě, a to brzdnými elektromotory.
Emise se měří samozřejmě z výfuku a podstatné u nich jsou objem a koncentrace škodlivých látek. Měří se množství oxidu uhelnatého, uhlovodíků, oxidů dusíku, metanu a počet a hmotnost pevných částic.
Zjišťuje se také množství emitovaného oxidu uhličitého, ovšem to nesouvisí s emisními normami Euro. Podle jeho hmotnosti ve výfukových plynech se měří spotřeba paliva; v technických datech poté kromě spotřeby v litrech najdete i údaj o vypuštěných gramech CO2 na ujetý kilometr.
Nová metodika přišla loni
Od září roku 2018 se všechna auta v EU měří podle normy nazvané WLTP (Worldwide-harmonized Light vehicle Test Procedure, česky Světově harmonizovaná procedura testu pro lehká vozidla). Její součástí je laboratorní měření a měření na skutečné silnici.
V laboratořích se měří podle nového cyklu, nazvaného WLTC (Worldwide-harmonized Light vehicle Test Cycle, česky Světově harmonizovaný cyklus testu pro lehká vozidla). Ten nahradil zastaralý a nepříliš přesný cyklus NEDC (New European Driving Cycle, česky Nový evropský cyklus řízení), kritizovaný pro obrovský manévrovací prostor, který nechával automobilkám při měření.

Škoda má měřicí zkušebny tři.
Ten trvá 30 minut a z této doby vůz necelých šest minut stojí (a tehdy pomáhá start-stop). Maximální rychlost „jízdy” v něm je 131,3 km/h, vůz „ujede” 23 266 metrů a průměrná rychlost je 46,5 km/h. Je rozdělen na čtyři části, které mají simulovat jízdu ve městě, na předměstí, na venkově a na dálnici; první dvě části tvoří 52 %, druhé dvě 48 % testu.
Kromě tohoto měření auta v rámci WLTP procházejí také testem označovaným RDE (Real Driving Emissions, česky Emise skutečné jízdy). Ten má samozřejmě také svá pravidla a podmínky na to, kdy může a nemůže probíhat.
Jede se v provozu s náhodnými fázemi zrychlování a zpomalování na trase s třetinovými podíly silnic ve městě, mimo město a na dálnici. Průměrná rychlost ve městě se pohybuje mezi 15 a 40 km/h, maximální rychlost je 60 km/h. Mimo město je rozsah rychlostí jízdy 60 až 90 km/h a na dálnici 90 až 145 km/h. U tohoto typu měření však nikdy není možné zajistit stejné podmínky pro všechna auta. Například i kvůli měnícímu se provozu na silnicích či počasí.

Na silnici se emise měří pomocí zařízení s označením PEMS, což je v podstatě mobilní laboratoř.
K tomuto měření je určeno zařízení, označované PEMS (Portable Emissions Measurement System, česky Přenosný systém k měření emisí). Ten se upevní na záď vozidla a podobně jako v laboratoři nasává a analyzuje výfukové plyny.
Všechno tohle měření je samozřejmě složitější a dražší, než tomu bylo dříve, kdy se používalo NEDC. Proto jsme se zejména v minulosti setkávali s tím, že automobilky buď na čas, nebo úplně omezily nabídky motorů u svých aut. Jednoduše nejprve testovaly ty nejprodávanější varianty, aby jim nevypadly z nabídky.
Limity emisí škodlivin v normě Euro 6d | ||
---|---|---|
v gramech na kilometr | Benzínový motor | Naftový motor |
Oxid uhelnatý | 1,0 | 0,50 |
Celkové uhlovodíky | 0,1 | - |
Uhlovodíky bez metanu | 0,068 | - |
Oxidy dusíku | 0,060 | 0,080 |
Uhlovodíky + oxidy dusíku | - | 0,170 |
Hmotnost pevných částic | 0,0045* | 0,0045 |
Počet pevných částic | 6 x 1011 | 6 x 1011 |
* - pouze u motorů s přímým vstřikováním paliva |